Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple waardevoller merk dan Coca-Cola

Het zat er vorig jaar natuurlijk al een beetje aan te komen, maar Apple is het waardevolste merk te wereld, aldus Interbrand.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo meldt het marketingadviesbureau vandaag in zijn jaarlijkse . Coca-Cola stond 13 jaar lang op nummer 1, maar moet nu dus Apple en ook Google voor zich dulden.

related partner content for mobile comes here

Het merk Apple steeg vorig jaar al met 40 procent naar plek 2, en is dit jaar 98,3 miljard dollar waard, een stijging van 28 procent. Google volgt op korte afstand met 93,3 miljard dollar. Coca-Cola is 79,2 miljard dollat waard.

Philips is het hoogst gewaardeerde Nederlandse merk, met een waarde van 9,8 miljard dollar, op nummer 40. Philips noteert een groei in merkwaarde van 8 procent. Shell staat op nummer 73 met 5,5 miljard euro en Heineken op 93 met 4,3 miljard dollar.

Facebook is dit jaar echter de grootste stijger. Vorig jaar nog nieuw in de lijst maar dit jaar met een groei van 43 procent van plek 69 naar plek 52. Prada stijgt met 30 procent, en ook Amazon laat een flinke groei zien van 27 procent in merkwaarde. Vier van de vijf topstijgers zijn tech brands: Facebook, Google, Apple en Amazon.

Dalers
De merken die het sterkst in merkwaarde daalden zijn dit jaar: Nokia (-65%), Morgan Stanley (-21%), Nintendo (-14%), MTV (-12%) en Avon (-11%). De merken BlackBerry, Credit Suisse en Yahoo! vielen dit jaar uit de top100

Discovery komt nieuw binnen op nummer zeventig in de ranglijst met een merkwaarde van 5,8 miljard dollar. Duracel is ook nieuw op nummer 85, net als Chrevolet op 89.

Automotive is nog altijd de grootste sector in de ranglijst. Toyota is op nummer 10 het hoogst genoteerde automerk, gevolgd door Mercedes (), BMW () en Honda ().

Methodiek
Om in de top-100 te worden opgenomen, dient een merk in alle werelddelen actief te zijn. Zeker 30 procent van de omzet moet van buiten de thuismarkt komen, en alle financiële informatie moet publiekelijk beschikbaar zijn. Daarnaast worden de merken beoordeeld op hun financiële prestaties, de rol van het merk in het beslissingsproces van de doelgroep, en de merkkracht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in