Angsthazerij in marktonderzoekvernieuwing


We hebben er allemaal de mond vol van: we moeten met de tijd mee, we moeten ons verdiepen in de consument (B-to-B of B-to-C, dat maakt niet uit). En laten we vooral gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden.
Maar wat gebeurt er? Angsthazerij. Bij elke pilot of presentatie van online kwalitatief onderzoek (groepen en singles in chatruimtes of in fora, of doe eens gek: in een blog) roepen de (potentiele) opdrachtgevers: fantastisch, leuk, mooi! Maar een beetje doorkomen met onderzoek op deze manier, ho maar!
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVernieuwing is leuk, maar niet voor de marktonderzoekbranche. En hoe zo is kwalitatief online onderzoek nieuw? Het wordt al jaren gedaan door veel bureau's, maar de klanten blijven het maar eng vinden.
Het belangrijkste argument om het niet te doen (dat vast ook gebruikt werd bij de eerste telefonische onderzoeken) is: maar zijn die mensen wel wat ze zeggen dat ze zijn? Er zitten vast dwazen achter de computer die de boel vernaggelen. Ik zou zeggen: het begint met een 'v' en eindigt op 'ermoeiend'.
Pogingen uit de wetenschappelijke hoek om inhoud te geven aan kwalitatief online onderzoek, worden nog steeds niet op waarde geschat. Prof. dr. Edward Groenland maakt zich al jaren hard voor de ontwikkeling van dit deel van onderzoek. Er zijn ook interessante scripties geschreven over dit onderwerp, zoals die van drs Kjell Massen.
Maar zelfs deze pogingen helpen de meeste opdrachtgevers nog niet erg over de brug.
En ze missen wat! Want het is leuk, interessant, diepgaand, leerzaam en intensief! Dus in deze blog een pleidooi voor de minder gangbare en klassieke onderzoeksmethoden. Doe eens gek en doe er je voordeel mee!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid