Overslaan en naar de inhoud gaan

Angsthazerij in marktonderzoekvernieuwing

(gastblogger Marja Ruigrok)
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We hebben er allemaal de mond vol van: we moeten met de tijd mee, we moeten ons verdiepen in de consument (B-to-B of B-to-C, dat maakt niet uit). En laten we vooral gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden.

related partner content for mobile comes here

Maar wat gebeurt er? Angsthazerij. Bij elke pilot of presentatie van online kwalitatief onderzoek (groepen en singles in chatruimtes of in fora, of doe eens gek: in een blog) roepen de (potentiele) opdrachtgevers: fantastisch, leuk, mooi! Maar een beetje doorkomen met onderzoek op deze manier, ho maar!

Vernieuwing is leuk, maar niet voor de marktonderzoekbranche. En hoe zo is kwalitatief online onderzoek nieuw? Het wordt al jaren gedaan door veel bureau's, maar de klanten blijven het maar eng vinden.

Het belangrijkste argument om het niet te doen (dat vast ook gebruikt werd bij de eerste telefonische onderzoeken) is: maar zijn die mensen wel wat ze zeggen dat ze zijn? Er zitten vast dwazen achter de computer die de boel vernaggelen. Ik zou zeggen: het begint met een 'v' en eindigt op 'ermoeiend'.

Pogingen uit de wetenschappelijke hoek om inhoud te geven aan kwalitatief online onderzoek, worden nog steeds niet op waarde geschat. maakt zich al jaren hard voor de van dit deel van onderzoek. Er zijn ook interessante scripties geschreven over dit onderwerp, zoals die van .

Maar zelfs deze pogingen helpen de meeste opdrachtgevers nog niet erg over de brug.

En ze missen wat! Want het is leuk, interessant, diepgaand, leerzaam en intensief! Dus in deze blog een pleidooi voor de minder gangbare en klassieke onderzoeksmethoden. Doe eens gek en doe er je voordeel mee!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in