Overslaan en naar de inhoud gaan

André Roof overleden

André Roof, partner bij de Media Maatschap, is gistermiddag overleden na een lange periode van ziekte. ‘Samenwerking belangrijker dan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Media Maatschap meldde het overlijden van André Roof gisteren op de eigen site. De Media Maatschap: ‘André was al een paar jaar ziek maar daar was voor weinig mensen iets van te merken. Altijd vrolijk en optimistisch, tot het moment dat twee maanden geleden het bericht kwam dat zijn behandeling was uitgewerkt.’

related partner content for mobile comes here

Mede-maat Willem Jan Nouwens beschrijft André Roof als een erg bevlogen vriend, partner en collega. ‘Hij wilde zich tot op het allerlaatste moment blijven inzetten voor de zaak.’ Dat was Roof ten voeten uit, zegt Nouwens:’Afgelopen donderdag belde hij nog naar de zaak met vragen over zijn klanten en hoe het ging, tot het laatst betrokken bij het bedrijf dat ook zijn kindje was. Het gemis zal heel erg groot zijn.’

Roof was een betrokken mediaman met een lange en indrukwekkende staat van dienst. Hij startte zijn carrière in 1977 bij Cinescope Exploitatiebureau voor Bioscoopreclame en werkte later als mediaspecialist bij Saatchi & Saatchi, TBWA en PMSvW/Y&R.

Daarna stond hij aan de basis van het ontstaan van mediabureaus als gespecialiseerde losstaande agency ’s. Zo was hij betrokken bij de oprichting van van Media Exposure, samen met onder meer Jaap van Huis (later The Media Edge, Mediaedge:cia en MEC), Medialand, samen met Bertil Koop (later Vizeum) en De Media Maatschap.

De Media Maatschap werd opgericht door Roof en onder andere Jaap van Huis in 2002.

Roof was voorzitter van de MWG van 1996 tot en met 1998. Ook was hij één van de medeoprichters van Carl Lipp-ring en bovendien één van de motoren achter de eigen mediavakprijs: de Amma.

‘Samenwerking belangrijker dan ego’
‘Mede dankzij Roof is het mediavak geworden wat het nu is.’ Dat zegt vakgenoot en -maatje van het eerste uur, Jan Knaap. Volgens Knaap staat Roof voor de emancipatie van de mediaplanner. Het vak van mediaplanner was in de jaren ’80 een ondergeschoven kindje bij de reclamebureaus, vertelt Knaap. ‘André zette het vak op de kaart door altijd verrassend en creatief uit de hoek te komen.’ Roof en Knaap organiseerden in 1982 de eerste VEA mediaplanners workshop.

Bovenal was Roof voor Knaap een mediaman die die de samenwerking belangrijker vond dan het ego. ‘Dat maakte hem tot een uniek persoon in deze branche.’ Knaap heeft de Coq de Grand Honneur, die hij 27 januari in ontvangst mocht nemen opgedragen aan zijn vriend en vakgenoot André Roof.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in