Overslaan en naar de inhoud gaan

[Analyse] Het gáát ergens over bij Lodewijk Asscher, maar hij mist contrast

Hoe succesvol gaat de PvdA-lijsttrekker zijn?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Na een verkiezingsstrijd waarin iedereen ongemakkelijk toekeek hoe voormalige bloedbroeders Asscher (“Kom op, durf nou eens!”) en Samsom  (“Nou, doe niet zo eeuuh…”) de aanval tegen elkaar inzetten, is Lodewijk Asscher uitgeroepen tot de nieuwe lijsttrekker van de Partij van de Arbeid. Deze voormalige wethouder heeft naar eigen zeggen de handschoen opgepakt omdat hij denkt dat het erop of eronder is voor de PvdA. Hij hoopt door te kiezen voor een duidelijker links profiel het tij te kunnen keren voor zijn partij.

related partner content for mobile comes here

Zwevende kiezer

De vraag is natuurlijk hoe succesvol hij hierin gaat zijn. Het schijnt dat we in Nederland meer dan ooit te maken hebben met losgeslagen zwevende kiezers die de uitstraling van de lijsttrekker bepalend laten zijn voor hun kruisje in het stemhok. Wat vinden ze dan van Asschers uitstraling?

Handige politicus

Als je Asscher googelt lees je dat hij gezien wordt als een sympathieke en handige politicus met de gave van het woord. Hijzelf vindt het belangrijk dat hij voor ‘waardegedreven’ politiek staat. Geen geneuzel over een procentje erbij of eraf,  maar hoppekee, alle prostitutie Amsterdam uit, zoiets. Het gáát ergens over bij hem. Dat is ook wat hij op dit moment steeds benadrukt in de interviews die met hem verschijnen. Lodewijk staat ergens voor en hij voelt meer dan ooit de urgentie om zijn idealen te verwezenlijken.

Welbespraakt

Als we naar een van onze PvdA coryfee bij Jinek kijken zien we een welbespraakte, ontspannen man. Hij beweegt soepel, kijkt met ‘zachte ogen’ rustig heen en weer. Neemt af en toe tijd om te denken en verbreekt daarbij lekker autonoom het contact. Z’n dictie is keurig, veel hoog in z’n stem, hij klinkt als een intellectueel. Al met al scoort hij hoog op competentie en warmte. Deze man gelooft in zichzelf en in zijn idealen.

Contrast

Maar er valt ook iets anders op: meneer Asscher vertoont opvallend weinig contrast. Je krijgt contrast in je expressie door variatie aan te brengen in hard/zacht, tempo/ritme, hoog/laag, etc. Asscher doet dit opvallend weinig, alles wat hij zegt heeft dezelfde kleur: oprecht, betrokken, redelijk: “Dat staat wél op het spel!” zegt hij keurig. Maar omdat alles hetzelfde klinkt en er weinig verrassing of rafelrandjes te horen zijn klinkt het ook  lijzig en zijïg. Veel hoofd, verrekte weinig onderbuik.

Als je daar dan zo veel bij glimlacht zoals hij doet, verlies je snel alle scherpte. Vandaar ook dat Asscher-haters in hun commentaren snel de kant van  ‘schijnheilig’, en ‘die hypocriete theedrinker’ opgaan.

Toekomstvoorspelling

Hoe gaat Asscher het doen bij de komende verkiezingen? Hij is overduidelijk een getalenteerd politicus die door z’n uitstraling vooral aantrekkelijk zal zijn voor de kiezer die van redelijkheid houdt. Redelijkheid… het klinkt bijna nostalgisch. Het is de vraag of hij in huidige verruwde klimaat voldoende scherp, stevig en kort door de bocht kan communiceren.  

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in