Overslaan en naar de inhoud gaan

Rel rond The Voice bezorgt RTL fors verlies reclameomzet: netto 15 à 20 miljoen

Dentsu berekende wat het staken van TVOH dit tv-seizoen betekent voor de reclame- en sponsorinkomsten.
The voice
© RTL
The voice
© RTL

Door Marloes Gaaf, dentsu

Grensoverschrijdend gedrag richting kandidaten van medewerkers van The Voice of Holland heeft RTL doen besluiten niet alleen de reguliere uitzendingen van The Voice stil te zetten, maar ook de Senior en Kids versie van dit hitformat. Een snelle berekening laat zien dat dit RTL miljoenen kan gaan kosten aan advertentieomzet.

related partner content for mobile comes here

Normaal gesproken is er sprake van zeventien reguliere uitzendingen, tien Kids afleveringen en zeven Senior episodes. De reguliere uitzending heeft de meeste kijkers, gevolgd door de Kids en Senior versie. Reclameblokken zorgen voor de inkomsten rondom dit tv-format, daarnaast zijn er sponsors (momenteel ook afgehaakt) die zich verbinden aan deze series.

Grofweg betekent het stoppen van deze drie formats dit tv-seizoen een omzetverlies voor RTL/Ad Alliance dat netto zo tussen de 15 en 20 miljoen euro uitkomt door het missen van adverteerders en sponsorinkomsten. Dat komt nooit uit natuurlijk, maar in dit jaar waarin vraag en aanbod onder enorme spanning staan kan RTL elke grp meer dan goed gebruiken.

dentsu TVOH

Natuurlijk worden er plaatsvervangende programma’s ingezet. Maar we kunnen ervan uitgaan dat deze eenzelfde kijkcijfer halen als de minst scorende versie The Voice Senior. Als we dan kijken naar een volledige programmering van The Voice en het verschil in omzet met vervangende programmering, komt RTL minimaal 5 miljoen euro in de min uit.

De vraag is of RTL deze schade zal verhalen op producent ITV. Of wellicht nog op Talpa als dit zich voor de verkoop al afspeelde. Aan de andere kant is het van harte te hopen dat deze rel rond wangedrag zich tot Nederland zal beperken. Anders zal ITV ook de koopcontracten erbij halen en Talpa op de gebreken wijzen die mogelijk tot waardevermindering achteraf leiden. Want wie wil The Voice nog kopen als ook in bijvoorbeeld een grote markt als de Verenigde Staten een productiemedewerker als de nieuwe ‘Weinstein’ opstaat?

Marloes Gaaf is AV Director dentsu Benelux

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in