Zuivelgigant FrieslandCampina moet merken afstoten
De leden van de melkcoöperaties stemden later op de dag in met die voorwaarden. Daarmee komen merken als Mona, Friesche Vlag en Optimel onder één dak en kan het bedrijf zich meten met andere giganten als Danone en Nestlé.
Eind vorig jaar kondigden Friesland Foods en Campina hun plannen aan. Daarmee gingen ze een lang fusieproces in. In april lag er een definitief fusieakkoord. De leden van de coöperaties, de aangesloten melkboeren, keurden dat een maand later goed, waarna de Europese Commissie een diepgravend onderzoek startte naar mogelijke mededingingsproblemen op de markt voor rauwe melk, verse zuivelproducten en kaas in Nederland.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaOm te mogen fuseren, moeten beide zuivelbedrijven onderdelen afstoten. Daarbij gaat het onder meer om een deel van de kaasactiviteiten van Campina en dagverse zuivel van Friesland Foods. Ook de merken Yogho Yogho en Choco Choco van Campina moeten worden verkocht. FrieslandCampina betreurt de afstoting. Het nieuwe zuivelbedrijf moet verder jaarlijks maximaal 1,2 miljard kilo aan melk afstaan aan andere partijen die dagverse zuivel maken.
De afstoting van de onderdelen brengt onzekerheid voor de werknemers. Vakbond CNV Zuivel verwacht dat de nieuwe eigenaar garant staat voor de 550 banen. Ook FNV Bondgenoten wil zekerheid voor de werknemers (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid