Overslaan en naar de inhoud gaan

Zuivelgigant FrieslandCampina moet merken afstoten

Eurocommissaris Neelie Kroes (Mededinging) is onder voorwaarden akkoord met de fusie van Friesland Foods en Campina tot FrieslandCampina.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De leden van de melkcoöperaties stemden later op de dag in met die voorwaarden. Daarmee komen merken als Mona, Friesche Vlag en Optimel onder één dak en kan het bedrijf zich meten met andere giganten als Danone en Nestlé.

related partner content for mobile comes here

Eind vorig jaar kondigden Friesland Foods en Campina hun plannen aan. Daarmee gingen ze een lang fusieproces in. In april lag er een definitief fusieakkoord. De leden van de coöperaties, de aangesloten melkboeren, keurden dat een maand later goed, waarna de Europese Commissie een diepgravend onderzoek startte naar mogelijke mededingingsproblemen op de markt voor rauwe melk, verse zuivelproducten en kaas in Nederland.

Om te mogen fuseren, moeten beide zuivelbedrijven onderdelen afstoten. Daarbij gaat het onder meer om een deel van de kaasactiviteiten van Campina en dagverse zuivel van Friesland Foods. Ook de merken Yogho Yogho en Choco Choco van Campina moeten worden verkocht. FrieslandCampina betreurt de afstoting. Het nieuwe zuivelbedrijf moet verder jaarlijks maximaal 1,2 miljard kilo aan melk afstaan aan andere partijen die dagverse zuivel maken.

De afstoting van de onderdelen brengt onzekerheid voor de werknemers. Vakbond CNV Zuivel verwacht dat de nieuwe eigenaar garant staat voor de 550 banen. Ook FNV Bondgenoten wil zekerheid voor de werknemers (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in