Overslaan en naar de inhoud gaan

Zoeken en vernietigen op Google

Is internet ook geschikt voor branding? Driewerf ja, roepen ze bij Google. Dat antwoord zal niemand verrassen, en dus besloot de zoekreus…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Searching... seek and destroy!’ Zo klinkt een van de minst subtiele refreinen van de rockgroep Metallica. Zoeken en vernietigen is niet direct het credo dat je in verband zou brengen met een keurig marktonderzoek, uitgevoerd door Enquiro en Ipsos Mori, maar de conclusie van de Britse studie heeft veel gemeen met het onheilspellende zinnetje. Google toont namelijk aan dat een sterke betaalde aanwezigheid in de top of kantlijn van een zoekresultatenpagina niet alleen de eigen merkwaarde versterkt, maar vooral die van de niet aanwezige concurrent verpulvert.

related partner content for mobile comes here

Het is een van de opvallendste uitkomsten uit het onderzoek waarmee Google deze week naar buiten treedt. Het bedrijf wilde erachter komen of zoeken ook kan worden ingezet om merkaffiniteit te bouwen. En zo ja, hoe groot is dan de relatieve doeltreffendheid van betaalde en onbetaalde links, en die van de positie op een SERP (search engine results page)? ‘Adverteerders vroegen ons de opbrengsten van generieke zoektermen te kwantificeren’, zegt Henry Eccles, Google’s product marketing manager EMEA in Londen. ‘We weten al dat veel consumenten online zoeken en offline kopen. Maar deze studie bewijst dat al die miljoenen dagelijkse impressies wel degelijk waarde hebben. Weinig mensen kopen tandpasta online, maar ze kennen wel je merk van het web.’

Betere merkherinnering door hogere ranking

In het onderzoek kregen Britse surfers zoekresultatenpagina’s voorgeschoteld waarin merken soms in gesponsorde top- en/of kantlijnposities te zien waren, een ander keer alleen in de onbetaalde resultaten, en soms ook helemaal niet. Daarna werd hen gevraagd hoe bewust ze waren van de getoonde merknamen en welke merken ze hadden onthouden. Het verschil in merkherkenning tussen de betaalde en niet-betaalde toppositie op een pagina blijkt bescheiden (2 procent).

Merkherinnering is een ander verhaal: hier wordt een gat van 76 procent geslagen tussen het merk in de bovenste zoekresultaten en het merk dat daar niet in voorkomt. De affiniteit voor merken neemt ook toe naarmate ze hoger in de resultaten staan, al is het gat tussen betaalde en niet-betaalde (organische) resultaten hier kleiner (4 procent). De vraag rijst waarom bedrijven Google zouden betalen om hoog op de pagina te eindigen als een niet-betaalde toppositie bijna hetzelfde resultaat genereert? Eccles: ‘Ook een paar procent is al een significant verschil. En belangrijker is dat organische resultaten moeilijker controleerbaar zijn. Met een betaalde plek en een relevante advertentie heb je veel meer controle over je zichtbaarheid.’

Vechten om plekje in hoofd consument

De grootste winst zit hem steeds weer in de verliezen van de niet-betalende concurrent, onderstreept Eccles. ‘De front-of-mind-factor is cruciaal, er is tenslotte maar één plek vrij in het hoofd van de consument.’ Belangrijk noemt hij daarom dat betaalde zoekresultaten ook hoog scoren op belangrijke kenmerken als betrouwbaarheid, voedzaamheid en veiligheid. ‘Voor merkbewustzijn blijft broadcasting cruciaal, maar qua consumentenvertrouwen kunnen zoekresultaten je merk een enorme lift geven. Met name fmcg-bedrijven vergeten dat wel eens. Een ander onderzoek liet zien dat consumenten een zoekresultatenpagina wel als een merkenranglijst beschouwen.’

Meer nog dan absolute winst, zo concludeert het rapport, moet de relatieve winst ten opzichte van concurrenten het meest overtuigende argument zijn voor adverteerders om zoekmarketing in te zetten als merkkanaal. Eccles: ‘Alles draait erom of je wel of niet aanwezig bent.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in