Overslaan en naar de inhoud gaan

Wereldwijde mediabestedingen stijgen

De wereldwijde mediabestedingen zijn in de eerste zes maanden van dit jaar met 12,8 procent toegenomen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In totaal werd er voor een bedrag van ongeveer 238 miljard dollar (172 miljard euro) geadverteerd in media. Dat maakte marktonderzoeker Nielsen dinsdag bekend.

related partner content for mobile comes here

De drie regio's waar het meest geadverteerd wordt, zijn Noord-Amerika, Europa en Azië/Pacific. Hier namen de bestedingen met respectievelijk 4,7, 12,1 en 8,5 procent toe. In de regio's Latijns-Amerika en Midden-Oosten/Afrika was de groei van de bestedingen wel veel hoger dan in de andere regio's, maar het absolute bedrag vele malen lager.

In onder meer in de automobiel-, financiële dienstverlenings- en de telecommunicatiesector namen de bestedingen toe. In Noord-Amerika namen vooral de advertenties voor de automobielsector fors toe (met 17,3 procent). In Europa ging het om reclames voor kleding en accessoires (plus 14,9 procent) terwijl er in Azië/Pacific meer werd geadverteerd voor duurzame consumptiegoederen (plus 29,7 procent).

In 35 van de 37 onderzochte landen namen de bestedingen toe. Alleen de Verenigde Arabische Emiraten en Ierland gaven minder uit aan advertenties (min 5,8 en respectievelijk min 3,2 procent).

In de eerste helft van 2009 daalden de wereldwijde bestedingen nog met 6,8 procent. Ook in de tweede helft van vorig jaar was er nog sprake van een daling, van 1,6 procent.

Eind juli werd al bekendgemaakt door Nielsen dat in Nederland in de eerste helft van het jaar de mediabestedingen met 9,4 procent zijn toegenomen tot 3 miljard euro. De mediabestedingen, zonder kortingen achteraf, waren niet alleen hoger dan een jaar eerder, maar ook ten opzichte van dezelfde periode in 2008 (plus 3,5 procent).

Televisie is in Nederland goed voor de helft van de markt. Het waren vooral supermarkten en meubelwinkels die in Nederland meer geld uitgaven aan advertenties.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in