Van PR medewerker naar merktroubadour
Als bureau en als merk heb je er baat bij wanneer je het gedrag en de overwegingen van je doelgroep kent: Hoe bereik en beraak je hen het meest effectief en welke aanpak is hiervoor nodig? Data wijst ons doorgaans hierin de weg. Bureaus leggen op basis van eigen onderzoek en beschikbare consumentendata het gedrag van de doelgroep vast, analyseren het en voorspellen het. Wordt met het vrijkomen van meer data het in de toekomst eenvoudiger om consumenten doeltreffend te bereiken en stemmen consumenten hiermee in, of staan zij op en zijn het de troubadours die merken levend houden? Een blik op de toekomst volgens Oscar:
De technologische ontwikkeling gaat snel en leidt tot een sterke toename van mogelijkheden waarop we consumenten in 2053 kunnen beraken. Was het niet, dat na beëindiging van de data-oorlog in december 2043, die ontstond door een werelds dataschandaal, er geen wereld wijd web meer is. Iedere consument is tegen die tijd eigenaar van zijn eigen data en communiceert langs nieuwe communicatiesystemen. Daarnaast is het gebruikelijk dat de consument op basis van zijn privacybehoefte is aangesloten bij een digitaal continent die wordt gevormd door gelijkgestemden. Deze digitale continenten staan onder leiding van data- & privacybeheerders die de belangen behartigen van consumenten. Wanneer bureaus getarget de doelgroep van hun klant willen bereiken, dan betalen zij daarvoor en moeten zij voldoen aan de voorwaarden die gelden voor het digitale continent waarbinnen de beoogde doelgroep valt. Voor de bureau-eigenaar betekent deze ontwikkeling dat hij, naast een scala aan media- en technische specialisten, ook gedragsspecialisten en private data-onderhandelaars tot zijn beschikking moet hebben.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaEen bureau-eigenaar die in 2053 het verschil maakt heeft naast ondernemend en vakinhoudelijk talent ook een hoog ontwikkeld EQ, waarmee hij de voorwaarden die mensen stellen op het gebied van data en privacy erkent en voorafgaand aan onderhandelen accepteert. Na beëindiging van de data-oorlog is de consument veel waarde gaan hechten aan privacy en behoud van eigen dataverkeer. Het onderhandelingsproces tussen bureau-eigenaren en privacy- & databeheerders is om die reden kostbaar. Voor bureaus en adverteerders is het in 2053 dan ook weinig rendabel om digitaal en getarget te adverteren. Zij grijpen in die tijd daarom terug naar de manier waarop er vroeger media werd ingekocht. Traditionele media als kranten en tijdschriften (ook Adformatie!) blijven bestaan en worden veelvuldig ingezet om de consument alsnog te bereiken. Op die manier komt de consument veelal in contact met merken en wordt hij doorgaans middels e-verkopen voorzien in zijn (potentiële) behoeften.
Buiten complexe en kostbare data-constructies om wordt de consument in 2053 bereikt door middel van storytelling. De PR & Activatie consultant zoals die in 2013 bij het mediabureau bestond, is getransformeerd tot merktroubadour en branded-verhalenverteller. In opdracht van het bureau trekt hij rond om vanuit de beoogde doelgroep mond tot mond verkopen te stimuleren. Ondanks het feit dat de consument zelfbewuster is dan ooit, blijft hij ook in die tijd openstaan voor nieuwe impulsen en ervaringen.
Terwijl merktroubadours anno 2053 de wereld over reizen zijn advertentiebureaus op de achtergrond bezig om gezamenlijk tot een nieuw communicatiemodel te komen. Een model waarbinnen de continentconsument eigenaar blijft van zijn gegevens en niet ongewenst wordt voorzien van reclame, maar waarbinnen het toch mogelijk is om relevant en getarget te adverteren.
Oscar den Ouden, PR & Activatie consultant Mediaxplain*
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid