Overslaan en naar de inhoud gaan

Smaak is te koop

Nederlanders koppelen het begrip goede smaak in het dagelijks leven sterk aan hoe interieur, tuin, auto, kleding en hond eruit zien.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlander met goede smaak kleedt zich volgens de laatste mode met bijpassende accessoires (81%) of mooie jeans (63%) en winkelt bij de Bijenkorf (69%) en Albert Heijn (66%). Voor de deur is volgens driekwart van de ondervraagden een Audi te vinden, gevolgd door een Jaguar met 71% of BMW (65%). Parket op de vloer beschouwt 74% als een teken van goede smaak gevolgd door natuursteen (61%). Op het terras staan bij voorkeur teakhouten tuinmeubelen (73%). Ruim zes van de tien Nederlanders geeft aan dat je met een labrador of golden retriever aan je zijde prima voor de dag kunt komen. ‘Werd vroeger goede smaak nog opgehangen aan frequente museumbezoeken, een goed gevulde boekenkast en het beheersen van het algemeen beschaafd Nederlands, tegenwoordig blijkt dat Nederlanders de smaak van iemand beoordelen op grond van uiterlijk vertoon zoals kleding, auto, interieur, tuin en hond,’ aldus Oele Steenks, hoofdredacteur Benelux van Reader’s Digest.

related partner content for mobile comes here

Slechte smaak laat zich volgens Nederlanders onder andere herkennen aan een overdaad aan make-up (80%), tijgerprints (71%) en shoppen bij de Zeeman of Wibra (beide 49%). Porseleinen beeldjes in de huiskamer (71%), tuinkabouters in de tuin (67%), een Hummer (42%) op de oprit en Duitse schlagers (66%) die uit de speakers schallen, worden door het merendeel van de Nederlanders ook als slechte smaak bestempeld. Als het gaat om honden die getuigen van een slechte smaak van het baasje, voeren de pitbullachtige terriër, de dwergpoedel en de Pekinees de lijst aan met respectievelijk 69%, 59% en 58%.

Ook de smaak van bekende Nederlanders is in het onderzoek onder de loep genomen. Máxima, Wendy van Dijk en Marco Borsato vormen achtereenvolgens de top drie van BN’ers met goede smaak. Dit maakt hen echter niet per definitie populairder dan BN’ers met een slechte smaak, waarbij Patty Brard op één staat, gevolgd door Emile Ratelband en Bonnie St. Claire. Ook Gordon en Gerard Joling zijn in dit rijtje vertegenwoordigd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in