Reclame wordt normale bedrijfstak
Begin jaren tachtig had British Rail een nieuw bureau nodig. Een delegatie ging op bezoek bij reclamebureau ABM en werd daar ontvangen door een ongeïnteresseerde receptioniste. De koffie was lauw en de directie van het bureau liet de gasten lang wachten. Toen de bezoekers wilden opstappen, kwam de aap uit de mouw: ABM wilde British Rail aan den lijve laten ervaren wat klanten van de service van de spoorwegmaatschappij vonden. Onnodig te zeggen dat het bureau de account kreeg.
Deze anekdote stamt uit de gouden dagen van de Britse reclame. In de jaren zeventig en tachtig ontstonden de klassieke campagnes voor Hamlet en Heineken. De budgetten konden niet op, de salarissen van reclamemensen stegen tot ongekende hoogte en reclame werd ook bij het grote publiek populair. Maar sinds de jaren negentig zijn adverteerders veel kritischer geworden als het om hun uitgaven gaat. Ook de salarissen zijn allang niet meer zo exceptioneel; in de financiële wereld valt meer te verdienen. Daar komt bij dat het steeds moeilijker wordt met reclame te scoren. Door de overvloed aan media is het een hels en duur karwei om de doelgroep te bereiken. Reclamemakers moeten nu net als iedereen flink zwoegen om resultaat te boeken.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaBron: Management Today
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid