Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame wordt normale bedrijfstak

De glamour van het reclamevak is verdwenen: budgetten staan onder druk, de mediaversnippering neemt toe en succes is een kwestie van hard…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Begin jaren tachtig had British Rail een nieuw bureau nodig. Een delegatie ging op bezoek bij reclamebureau ABM en werd daar ontvangen door een ongeïnteresseerde receptioniste. De koffie was lauw en de directie van het bureau liet de gasten lang wachten. Toen de bezoekers wilden opstappen, kwam de aap uit de mouw: ABM wilde British Rail aan den lijve laten ervaren wat klanten van de service van de spoorwegmaatschappij vonden. Onnodig te zeggen dat het bureau de account kreeg.

related partner content for mobile comes here

Deze anekdote stamt uit de gouden dagen van de Britse reclame. In de jaren zeventig en tachtig ontstonden de klassieke campagnes voor Hamlet en Heineken. De budgetten konden niet op, de salarissen van reclamemensen stegen tot ongekende hoogte en reclame werd ook bij het grote publiek populair. Maar sinds de jaren negentig zijn adverteerders veel kritischer geworden als het om hun uitgaven gaat. Ook de salarissen zijn allang niet meer zo exceptioneel; in de financiële wereld valt meer te verdienen. Daar komt bij dat het steeds moeilijker wordt met reclame te scoren. Door de overvloed aan media is het een hels en duur karwei om de doelgroep te bereiken. Reclamemakers moeten nu net als iedereen flink zwoegen om resultaat te boeken.

Bron: Management Today

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in