Overslaan en naar de inhoud gaan

Recessie beïnvloedt online zoekgedrag

Nederlanders zoeken sinds de tweede helft van 2008 online veel vaker op de termen ‘besparen’ en ‘bezuinigen’.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De daadwerkelijke bestedingen van consumenten aan duurzame goederen zoals witgoed en auto’s laten precies in dezelfde periode een daling zien. De zoekopdrachten op internet zijn eerder beschikbaar dan de economische cijfers en lopen soms zelfs voor op de daadwerkelijke ontwikkelingen in de economie.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau - op basis van de tool Insights for Search - waarin de koppeling wordt gelegd tussen de mening van de consument, het zoekgedrag op internet en de actuele economische ontwikkelingen.

Consumenten verwachten volgend jaar minder te kunnen besteden dan dit jaar. De hogere werkloosheid, dalende vermogens en overheidsbezuinigingen verklaren de terughoudendheid van de consument. Het ING Economisch Bureau verwacht dat de consumptie over geheel 2010 0,3 pct lager zal uitvallen dan in 2009. Hoewel de economie in 2010 langzaam uit het dal kruipt, wijst het online zoekgedrag van consumenten er niet op dat hun bestedingen zullen groeien ten opzichte van dit jaar. Zoektermen als bezuinigen en sparen zitten al bijna een jaar in de lift, aldus ING.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in