PR-stunt van Coolblue scoorde de meeste buzz in 2015


De PR-actie van Coolblue over een zogenmaamde overname heeft het afgelopen jaar de meeste buzz opgeleverd. Dat blijkt uit een analyse van Buzzcapture dat voor Tijdschrift voor Marketing onderzocht welke retailers de meeste media-aandacht hebben gescoord vorig jaar.
Sinterklaas bestaat
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijTeamleider Online
AVROTROSCommunications Director
World Press PhotoBegin december was Twitter in rep en roer door overnamegeruchten rondom Coolblue. In de middag belegde Coolblue een persconferentie waarin Sinterklaas als koper werd gepresenteerd. De stunt werd massaal gedeeld en het online volume is in het afgelopen jaar bij geen enkel merk zó hoog geweest. Het filmpje is 2,6 miljoen keer weergegeven op een Facebook-tijdlijn.
Brekend nieuws
Hoe doen andere merken het volgens Buzzcapture? Van de grote online retailers gaan de meeste berichten over Bol.com. Coolblue en Wehkamp volgen op gepaste afstand, maar hebben structureel veel meer online volume dan merken als Fonq en Conrad. De laatste merken hebben relatief veel minder engagement dan de andere spelers. Bol.com piekte online juist de week van kerst door Playstation-winacties en door het nieuws dat het merk de drukste dag ooit had gehad.
Opmerkelijk is dat geen enkele retailer de term ‘Zwarte Piet’ op de eigen socialemediakanalen noemde in de decembermaand.
Wehkamp scoort veel engagement op sociale media dankzij winacties op Facebook.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid