Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto reclame-inkomsten radio dalen met 3,5 procent

Het aantal radioadverteerders nam in 2015 toe, maar ze gaven gezamenlijk minder uit.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat blijkt uit zojuist bekendgemaakte cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). In 2015 waren de netto reclame-inkomsten 225 miljoen euro, in 2014 was dat nog 233 miljoen. De omzet bestaat uit spotreclame (212,5 miljoen) en non-spot bestedingen (12,5 miljoen).

related partner content for mobile comes here

Het aantal adverteerders nam toe van 1.782 in 2014 naar 1.939 in 2015. Cijfers van Nielsen laten zien welke branches en adverteerders het meeste besteden aan radioreclame. De top 3 is ongewijzigd: retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening op drie.

Ziggo is wederom de grootste radioadverteerder in 2015. Renault liet haar radiobesteding met 50 procent stijgen en is nu nummer 2. Retailers Kruidvat en Lidl volgen op 3 en 4 en Volkswagen staat vijfde.

Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: &;Adverteerders waren vooral in het tweede en derde kwartaal voorzichtig met radio-investeringen. Gelukkig zat het vierde kwartaal weer op niveau. Er zijn veel groeikansen, want fors meer adverteerders hebben de weg naar radio gevonden. Zij zullen de goede werking van radioreclame - gemiddeld verdien je acht keer je radio-investering terug - ervaren hebben. Dat is een mooi perspectief voor dit jaar.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in