Overslaan en naar de inhoud gaan

Oplagedaling print en sterke digitale stijging landelijke dagbladen in 2016

Dat blijkt uit de cijfers van NOM.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Printoplage


Het is geen verrassing dat de landelijke titels in print dalen en dat de meesten digitaal fors stijgen. Dat was ook in 2016 de tendens, hoewel de Volkskrant, Trouw en het Nederlands Dagblad in 2015 hun totaal betaalde gerichte printoplage nog wisten te laten groeien. 

Het is geen verrassing dat de landelijke titels in print dalen en dat de meesten digitaal fors stijgen. Dat was ook in 2016 de tendens, hoewel de Volkskrant, Trouw en het Nederlands Dagblad in 2015 hun totaal betaalde gerichte printoplage nog wisten te laten groeien. 

De printoplages in 2016
AD (Persgroep) 317.626 (was 337.319 in 2015)
De Telegraaf (TMG) 382.089  (was 416.318)
de Volkskrant (Persgroep) 217.796 (was 223.778)
NRC Handelsblad (NRC Media) 135.764  (was 143.027)
Trouw (Persgroep)  88.604 (was 89.957)
Het Parool (Persgroep) 43.800  (was 46.822)       
Het Financieele Dagblad (FD Mediagroep) 46.420  (was 46.741)
Reformatorisch Dagblad 42.740 (was 43.528)
nrc.next (NRC Media) 26.262 (was 28.098)
Nederlands Dagblad 20.735 (was 22.675)

Digitale oplage
Veel landelijke dagbladen hebben sterke digitale groei, behalve ND en RD. 

Digitaal replica (Totaal Betaalde Gerichte Oplage)
de Volkskrant 88.535  (was 74.366)      
NRC Handelsblad 65.986 (was 43.708 )     
De Telegraaf 43.636 (was 37.555)
AD 34.020 (was 33.039) 
FD 29.787  (was 17.821)   
Trouw 21.454 (was 17.749)    
nrc.next 16.998  (was 13.952)  
Het Parool 12.940  (was 9.181)  
Nederlands Dagblad 4.784  (was 4.719)
​Reformatorisch Dagblad 4.469 (was 4.619)   

Gratis dagblad
Het gratis verspreide Metro (TMG) daalde in 2016 in oplage van 432.510 naar 397.913 exemplaren.

Bereik

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in