Overslaan en naar de inhoud gaan

Online media/Google veroorzaken crash United Airlines

United Airlines had een zware week. Het aandeel kelderde maandag op de beurs in New York met 76 procent tot 3 dollar nadat een oud…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Pas toen United met een verklaring kwam dat dit om een oud nieuwsbericht ging, trok de koers weer aan.

related partner content for mobile comes here

Het artikel was uit 2002, maar werd door de Florida Sun Sentinel opnieuw onder de aandacht gebracht onder het mom- populaire business verhalen.

De Googlebot pikte het op, vond geen datum bij het artikel en concludeerde daarom dat actueel moest zijn.

Vervolgens werd het bericht gevonden door iemand van Bloomberg en verscheen het op de Bloomberg News Wire zodat alle beurshandelaren het onder ogen kregen.

Wie heeft hier nu schuld in deze keten van gebeurtenissen? Is Google verantwoordelijk of Bloomberg? Of de beurhandelaren en aandeelhouders die prompt gaan verkopen op basis van online nieuws.

De kracht van online media en Google is door dit alles sowieso weer eens onderstreept. Ik vind persoonlijk dat met name Bloomberg zorgvuldiger had kunnen handelen.

Het eerste grondbeginsel van de journalistiek is 'hoor en wederhoor'. Dat is hier duidelijk niet toegepast. Iedere gebruiker van internet en zeker een journalist, zou moeten weten dat niet alles wat je met Google vindt op waarheid berust. Het checken van de verhalen is daarom extra belangrijk.

Bij online media wint helaas soms de snelheid het van de waarheid. De drive om als eerste met nieuws te komen, leidt tot onzorgvuldigheid. Daarin schuilt het gevaar van het medium.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in