Online media/Google veroorzaken crash United Airlines
Pas toen United met een verklaring kwam dat dit om een oud nieuwsbericht ging, trok de koers weer aan.
Het artikel was uit 2002, maar werd door de Florida Sun Sentinel opnieuw onder de aandacht gebracht onder het mom- populaire business verhalen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe Googlebot pikte het op, vond geen datum bij het artikel en concludeerde daarom dat actueel moest zijn.
Vervolgens werd het bericht gevonden door iemand van Bloomberg en verscheen het op de Bloomberg News Wire zodat alle beurshandelaren het onder ogen kregen.
Wie heeft hier nu schuld in deze keten van gebeurtenissen? Is Google verantwoordelijk of Bloomberg? Of de beurhandelaren en aandeelhouders die prompt gaan verkopen op basis van online nieuws.
De kracht van online media en Google is door dit alles sowieso weer eens onderstreept. Ik vind persoonlijk dat met name Bloomberg zorgvuldiger had kunnen handelen.
Het eerste grondbeginsel van de journalistiek is 'hoor en wederhoor'. Dat is hier duidelijk niet toegepast. Iedere gebruiker van internet en zeker een journalist, zou moeten weten dat niet alles wat je met Google vindt op waarheid berust. Het checken van de verhalen is daarom extra belangrijk.
Bij online media wint helaas soms de snelheid het van de waarheid. De drive om als eerste met nieuws te komen, leidt tot onzorgvuldigheid. Daarin schuilt het gevaar van het medium.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid