Overslaan en naar de inhoud gaan

'Duurzame activiteiten energiebedrijven goed zichtbaar bij consument’

Consumenten hechten er vergeleken met andere branches relatief veel belang aan dat energiebedrijven duurzaam werken. Zij kunnen dan ook…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dossier Duurzaam is een periodiek onderzoek naar kennis, houding en gedrag van consumenten rondom het thema duurzaamheid. Begin april zijn reeds de onderzoeksresultaten gepresenteerd van het eerste basisonderzoek dat jaarlijks wordt herhaald onder 1500 consumenten. Dit nieuwe onderzoek zoomt meer specifiek in op de energiesector, autobranche en luchtvaartbranche. In het vierde kwartaal volgen onderzoeken op het gebied van onder andere retail en consumentenelektronica.

related partner content for mobile comes here

Het windmolenpark van Eneco en Econcern is volgens consumenten het meest effectieve duurzame initiatief, gevolgd door de HRe-ketel van Essent. Nuon’s Duurzame dinsdag en EK-spaarlamp en duurzame energie uit dierlijke vetten van Ecoson zijn als de minst effectieve duurzame initiatieven gerangschikt door consumenten. De EK-spaarlamp van Nuon is het meest bekend.

KLM en transavia.com, de twee meest bekende luchtvaartmaatschappijen, zijn in de ogen van de Nederlandse consument voorlopers qua duurzaam beleid in de sector. Hiermee lijkt het er volgens de onderzoekers op dat ervaring met en bekendheid van het bedrijf een randvoorwaarde is voor het hebben van een duurzaam imago. Echter, deze bekendheid kan ook omslaan in een negatieve tendens. Dit bewijst EasyJet, nummer drie op de lijst van bekendheid, die onderaan de lijst van meest duurzame luchtvaartmaatschappijen bungelt. De samenwerking tussen KLM en het Wereld Natuur Fonds (WNF) ter vermindering van CO2- uitstoot is het meest bekend en behaalt de hoogste positieve score. Overige duurzame initiatieven op het gebied van luchtvaart kampen vooral met een gebrek aan bekendheid. Mede hierdoor vindt de consument het moeilijk om de effectiviteit van deze initiatieven te beoordelen.

Met betrekking tot automotive toont het onderzoek aan dat de waarde die de consument hecht aan duurzaam ondernemen binnen die branche, groter is dan de waarde die ze hecht aan duurzaam ondernemen binnen het totale bedrijfsleven. De consument weegt duurzaamheid ook echt mee bij de keuze van een nieuwe auto. Consumenten zijn nog niet erg lovend over de mate waarin bedrijven in de autobranche al duurzaam werken. Perceptie onder het overgrote deel van de ondervraagden is dat de autobedrijven ‘enigszins duurzaam’ werken. Een kleine minderheid beoordeelt dit als ‘in sterke of zeer sterke mate’ duurzaam werken. Consumenten kiezen Toyota als het bedrijf met het meest duurzame beleid binnen de automerken. Vooral op milieugebied scoort Toyota erg hoog, maar ook haar ethisch beleid zou sterk zijn volgens de consument. Toyota profiteert enorm van het imago-effect van de Prius. Dat dreunt zwaar door in de antwoorden in dit onderzoek. Goede tweede in deze rij is Volkswagen, gevolgd door Audi en BMW.

Zowel binnen de energiemarkt als in andere sectoren blijkt het goed behandelen van klanten het belangrijkste aspect van een duurzaam beleid. Als dat goed wordt ingevuld dan kan er volgens de onderzoekers ook geloofwaardig invulling worden gegeven aan de andere dimensies van een duurzaam beleid, zoals milieu en ethisch ondernemen. Meer informatie: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in