Overslaan en naar de inhoud gaan

Obesitas vooral in lagere klasse

Nederlanders met een beneden modaal inkomen en een lage opleiding houden zich aanzienlijk minder bezig met hun overgewicht dan Nederlanders…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zowel in mentaliteit als in gedrag is er sprake van een groot verschil tussen de lagere en hogere sociale klasse. ‘Arme’ mensen zijn vaak dikker; rijken gezonder èn gelukkiger.

related partner content for mobile comes here

Een door marktonderzoekbureau Millward Brown in juli 2005 uitgevoerd onderzoek onder een representatieve steekproef met 330 Nederlanders toont aan dat obesitas vooral dreigt in de lagere sociale klasse. In tegenstelling tot wat de Nederlandse overheid ons doet denken, is obesitas geen sociale klasse en inkomensoverstijgend probleem, maar manifesteren de risico's zich vooral onder de lagere sociale klasse. 'De Nederlandse overheid zou via haar Postbus 51 spotjes hier dan ook veel meer rekening mee moeten houden', zegt Henk Schulte, directeur van Millward Brown. 'Ons onderzoek toont aan dat lagere sociale klasse bij hun dagelijkse boodschappen veel minder op vet, suikers en koolhydraten letten dan hogere sociale klasse: 36 procent van beneden modaal let nooit op vet, terwijl dit percentages onder de hogere sociale klasse slechts negen procent is. De let-op-vet campagne heeft blijkbaar niet geheel Nederland bereikt.' Dezelfde percentages gelden voor suikers en koolhydraten. Speelt de vezelrijkheid van voeding een belangrijke rol onder de hogere sociale klasse (65 procent let hier op bij de aanschaf van hun dagelijkse boodschappen), onder de lagere sociale klasse is zich slechts 27 procent bewust van het belang en let 65 pro-cent nooit op vezels. Maar zoals gezegd is er niet alleen sprake van verschil in mentaliteit maar ook in gedrag. Nederlanders uit de lagere sociale klasse sporten minder dan die uit de hogere klasse: 28 procent van de beneden modale Nederlanders sport wekelijks tegenover 57 procent uit de bovenmodale laag van onze samenleving. 42 procent van beneden modaal vindt het invoeren van een vettax (belasting op producten waarin vet zit verwerkt) onacceptabel. Onder bovenmodaal is dit percentages slechts 22 procent.

Uit het onderzoek komt naar voren dat slechts 14 procent van de beneden modale Nederlander zijn eetgewoonten heeft aangepast, terwijl 21 procent van de bovenmodale Nederlander gezonder is gaan eten. Slechts zeven procent in de lagere sociale klasse gaat als gevolg van de aandacht voor overgewicht minder vaak naar fastfood ketens. Onder de hogere sociale klasse zien we ook hier het percentages verdubbelen.

71 Procent van de minima ziet ongezond en te vet eten als oorzaak van overgewicht. 93 Procent van bovenmodaal is zich bewust van dit gegeven. De lagere sociale klasse geeft tevens stress (43 procent) aan als oorzaak van overgewicht, naast gemakzucht (50 procent) en de beschikbaarheid van kant-en-klaar maaltijden (57 procent). Onder de hogere sociale klasse zijn al deze percentages aanzienlijk lager. Over een ding zijn de Nederlanders het overigens wel eens: de schuld ligt niet alleen bij onszelf. 38 Procent vindt dat de overheid de Nederlander meer bewust moet maken van overgewicht, de risico's en wat je er aan kunt. Tevens schrijft 36 procent van de lagere sociale klasse ook de verleiding in de reclame verantwoordelijk toe voor het overgewicht probleem.

Het Millward Brown-onderzoek toont duidelijk aan dat de overheid zich veel meer moet richten in haar beleid en communicatie op de lagere sociale klasse, stelt Henk Schulte. 'Hoe minder men te besteden heeft, hoe ongezonder men eet. Hoe lager men opgeleid is, hoe minder men weet en risico's kan inschatten van overgewicht.' De overheid zou dus doelgerichter en derhalve effectiever moeten communiceren. Als we niet oppassen is overgewicht in 2015 het meest omvangrijke medische probleem en zullen met name de zwakkere in onze samenleving de dupe worden.

Bron: Foodnieuws

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in