NL adverteerders vergeten Twitter
Het hele artikel, inclusief de lijst, staat in het meinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Multiscope voerde in maart onderzoek uit en zag dat slechts 42 van de 100 adverteerders uit de Nielsen Top100 een corporate account voor Nederland hadden.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaVeel grote adverteerders schitteren op Twitter door afwezigheid en dat is in het geval van enkele global brands verrassend te noemen: zoals Coca-Cola Nederland en Nestlé Nederland. Procter & Gamble, Heinz, LG, Ikea en Douwe Egberts houden het ook (nog) stil. Unilever twittert alleen voor de pers, met een internationaal account.
Wie zijn op dit moment wel actief? In de top vinden we onder andere een paar grootbanken terug, retailers, internet/telecomproviders, de overheid en een loterij.
De top 5:
1. UPC (twitter.com/UPC)
2. Nationale Postcode Loterij (twitter.com/postcodeloterij)
3. Rabobank Nederland (twitter.com/rabobank)
4. Wehkamp (twitter.com/wehkamp)
5. Hema (twitter.com/leuk_van_hema)
Multiscope baseerde zich voor dit onderzoek op de Top100 bruto mediabestedingen van Nielsen in 2009. Bij elke adverteerder is gekeken of deze een account heeft, via twee zoekopdrachten. Als eerste is via de ‘people zoekfunctie’ van Twitter (Twitter.com/invitations/find_on_twitter) gezocht op de naam van de adverteerder. Daarnaast is via Google gezocht op de naam met de toevoeging Twitter (bijvoorbeeld: Hema Twitter). De lijst is vervolgens gesorteerd op het aantal volgers, omdat dit volgens de onderzoekers de populariteit en het bereik van het merk aangeeft. Maar er is ook gekeken naar de betrokkenheid van de adverteerder.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid