Overslaan en naar de inhoud gaan

NL adverteerders vergeten Twitter

Twitter kende het afgelopen jaar een enorme groei van gebruikers, maar slechts 42 van de 100 adverteerders uit de Top100 bruto…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het hele artikel, inclusief de lijst, staat in het meinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

related partner content for mobile comes here

Multiscope voerde in maart onderzoek uit en zag dat slechts 42 van de 100 adverteerders uit de Nielsen Top100 een corporate account voor Nederland hadden.

Veel grote adverteerders schitteren op Twitter door afwezigheid en dat is in het geval van enkele global brands verrassend te noemen: zoals Coca-Cola Nederland en Nestlé Nederland. Procter & Gamble, Heinz, LG, Ikea en Douwe Egberts houden het ook (nog) stil. Unilever twittert alleen voor de pers, met een internationaal account.

Wie zijn op dit moment wel actief? In de top vinden we onder andere een paar grootbanken terug, retailers, internet/telecomproviders, de overheid en een loterij.

De top 5:

1. UPC (twitter.com/UPC)
2. Nationale Postcode Loterij (twitter.com/postcodeloterij)
3. Rabobank Nederland (twitter.com/rabobank)
4. Wehkamp (twitter.com/wehkamp)
5. Hema (twitter.com/leuk_van_hema)

Multiscope baseerde zich voor dit onderzoek op de Top100 bruto mediabestedingen van Nielsen in 2009. Bij elke adverteerder is gekeken of deze een account heeft, via twee zoekopdrachten. Als eerste is via de ‘people zoekfunctie’ van Twitter (Twitter.com/invitations/find_on_twitter) gezocht op de naam van de adverteerder. Daarnaast is via Google gezocht op de naam met de toevoeging Twitter (bijvoorbeeld: Hema Twitter). De lijst is vervolgens gesorteerd op het aantal volgers, omdat dit volgens de onderzoekers de populariteit en het bereik van het merk aangeeft. Maar er is ook gekeken naar de betrokkenheid van de adverteerder.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in