Nieuw in de piramide van Maslow: Wi-Fi
Die conclusie wordt getrokken in de zevende editie van het Wave onderzoek: ‘Cracking the Social Code’.
UM stelt in het onderzoek vast dat de motieven achter social media trends doorgrond moeten worden, omdat elke interactie wordt veroorzaakt door een diepere behoefte. Wave 7 onderscheidt er vijf.
Wanneer merken voorzien in de behoeften van consumenten, levert dit volgens UM een belangrijke bijdrage aan merkdoelstellingen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuKlik om te vergroten:
Puntsgewijs uitkomsten uit het onderzoek:
Verbinding is de behoefte om verbonden te zijn en ervaringen te delen met anderen. Als een merk iemand faciliteert in het helpen van anderen, is men geneigd dit merk aan te bevelen.
40 procent van alle mensen die aangeven vermaakt te willen worden door merken, zeggen dat deze ervaringen merken meer begeerlijk maken (Verstrooiing is behoefte aan vermaak.
37 procent van de mensen die aangeven geholpen te willen worden bij de ontwikkeling van hun vaardigheden en capaciteiten, geven aan als resultaat meer tijd met het merk te willen doorbrengen (Vooruitgang is de behoefte aan ontwikkelen en carrière maken).
65 procent van de mensen die persoonlijk antwoord willen krijgen van merken en dat dan ook krijgen, geven aan dat dit hen gewaardeerd laat voelen (Erkenning is de behoefte aan zelfexpressie en respect).
Merken die mensen meer leren over hun producten en/of diensten en tegelijkertijd goed luisteren en inspelen op hun behoeften, zorgen ervoor dat consumenten eerder kopen (Leren is de behoefte om nieuwe dingen te ontdekken en onderzoeken).
De conclusie van UM luidt: ‘Wanneer we willen dat consumenten een verbintenis aangaan met merken dan zullen we moeten uitgaan van deze behoeften en hetgeen ze leveren. De uitdaging ligt in het vinden van de plaats waar de consumentenbehoefte en de doelstelling van het merk bij elkaar komen. Alleen op deze manier kunnen merken een langdurige relatie met consumenten aangaan.'
Gebruikscijfers
Wave 7 bracht ook de laatste gebruikscijfers en ontwikkelingen omtrent social media in kaart. Zie hieronder:
74 procent van de internettende Nederlanders bezit een smartphone, versus 37 procent twee jaar geleden
47 procent. bezit een tablet versus 12 procent twee jaar geleden
Niet alleen het aantal mensen met een smartphone is toegenomen, men is ook veel actiever.
Mede door de toename van smartphone gebruik zijn simpele (twitter) en contextuele social platforms (foto’s delen Instagram, Pinterest) snel gegroeid. Daar zit volgens UM de meeste potentie.
De onderwerpen waar social influencers het meest over praten zijn films, muziek, reizen, eten, restaurants, consumententechnologie, huishoudelijke producten en sport. Het minst populair zijn onderwerpen over auto-onderhoud, kinderopvang, betaalkaarten, huishoudelijke schoonmaakproducten, verzekeringen, goede doelen en banken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid