Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder faillissementen in reclame

In 2010 was het aantal faillissementen in de reclamebranche bijna drie keer zo laag als het totale aantal faillissementen in Nederland.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2010 gingen volgens cijfers van Graydon, dienstverlener in credit management, in de reclamebranche 143 bedrijven failliet, in 2009 waren dit er nog 167. Een daling van 14 procent. Daarmee presteert de reclamebranche – inclusief reclameverwante dienstverleners zoals designbureaus – beter dan gemiddeld: het totale aantal faillissementen daalde in 2010 ten opzichte van 2009 met 5 pct (van 10 duizend bedrijven die failliet gingen in 2009, naar 9500 in 2010).
Annick Van Cleef, pr & communicatiemanager van Graydon: ‘Opmerkelijk dat het aantal faillissementen in de reclamebranche zo veel lager is dan het totaal aantal faillissementen in Nederland. Het lijkt
erop dat de hardste klappen vorig jaar zijn gevallen als gevolg van de kredietcrisis in 2009. De branche lijkt nu weer voorzichtig aan te trekken. Wel is het zo dat veel ondernemingen, ingegeven door de ervaringen in 2009, nog steeds voorzichtig zijn met het inhuren van een reclamebureau. Er wordt strakker gelet op budgets en uitgaven dan voorheen. Veel grote bureaus zijn in personeelsaantallen ingekrompen om de klappen op te vangen. Dit jaar zal moeten uitwijzen of ook de werkgelegenheid weer aantrekt.’

related partner content for mobile comes here

De cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de eerste tien maanden van 2010 onderschrijven de aantallen. Signaleerde het CBS in 2009 een verdubbeling van het aantal faillissementen – van 64 in 2008 naar 120 in 2009 – tot en met oktober 2010 telde het CBS 113 faillissementen in de reclamebranche. komt zelfs op een daling van 20 procent van het aantal faillissementen in de reclamebranche ten opzichte van 2009: van 138 in 2009 tot 110 in 2010.
Vea-directeur Frans Blanchard: ‘Ik denk dat voor een aantal bureaus zeker geldt dat de economie beter voor hen is geweest in het afgelopen jaar. De reclamebranche krijgt net als de uitzendbranche de klappen van een recessie als eerste en moet dan snel maatregelen nemen om faillissementen te voorkomen. Net als de uitzendbureaus ervaren wij nu ook weer sneller het aantrekken van de economie. Ik ben voorzichtig positief over 2011.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in