Microsoft wil naar de huiskamer
De software, Windows XP Media Center gedoopt, moet een groot aantal computer- en consumentenelektronicafabrikanten aansporen om computerapparatuur te gaan ontwikkelen die dvd-spelers, cd-apparatuur en versterkers in de huiskamer overbodig maakt. Microsoft heeft al een groot aantal computerfabrikanten binnengehaald. Onder andere HP, Toshiba , NEC en Fujitsu Siemens introduceren de komende maanden computers, waarin de nieuwe software is verwerkt.
Volgens algemeen directeur Michel van der Bel van Microsoft Nederland past deze introductie in de rij van de cd en dvd. ‘Het is een nieuwe fase in digitaal entertainment. De pc wordt de entertainment hub in huis. Wie gaat er binnenkort nog naar een cd-winkel of een videotheek als je alles digitaal kunt downloaden?’
Met de apparatuur gaat Microsoft rechtstreeks de concurrentie aan met bedrijven als Philips, Sony en Samsung, die dvd-recorders en audio-apparatuur verkopen. Opmerkelijk was dat geen van deze traditionele consumentenelektronicafabrikanten aanwezig was bij de presentatie van Microsoft en zijn partners. Terwijl Packard Bell en de andere pc-fabrikanten wel steeds vaker met flatscreen tv’s en andere soortgelijke producten op de markt komen en daarmee de concurrentie vergroten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
De nieuwe computers op basis van de Media Center-software zien er veelal ook niet uit als een pc, maar lijken meer op dvd-recorders of audio-apparatuur, omdat ze een plek moeten krijgen in de buurt van de televisie.
Met de software van Microsoft en de Media Center pc's kunnen consumenten onder andere tientallen uren televisie opnemen op een harde schijf, live-televisieprogramma's pauzeren, een elektronische programmagids raadplegen, internetten op de televisie, muziek downloaden en afspelen, en zelfgemaakte foto's en video's bekijken.
En hoewel de apparaten van de hardwarepartners niet lijken op een pc, herbergen ze wel de volledige functionaliteit van een pc, inclusief Office-programma's zoals Word.
Van der Bel van Microsoft Nederland verwacht dat binnen anderhalf tot twee jaar 30 tot 40 procent van alle verkochte consumentencomputers Windows Media Center-software zullen hebben. Op dit moment worden er in Nederland jaarlijks 700.000 consumenten-pc's verkocht. Van der Bel verwacht dat er nu ook een nieuwe markt naast de werkkamer pc gaat ontstaan. De nieuwe software is niet los te koop, maar wordt voor ongeveer 100 euro per licentie verkocht aan de hardwarefabrikanten. De uiteindelijke computer gaat tussen de 800 en 2000 euro kosten, melden de partners.
Het is niet mogelijk om de software apart aan te schaffen om daarmee een bestaande pc op te waarderen. 'De software vereist nogal wat van de hardware. We willen voorkomen dat consumenten de software los kopen en installeren op een computer die dat eigenlijk niet aan kan en daardoor een nare ervaring krijgen. Daarom hebben we de software uitvoerig getest bij fabrikanten om er zeker van te zijn dat alles naadloos op elkaar aansluit', aldus Van der Bel.
Microsoft domineert op dit moment al de markt voor pc's op het werk en in werkkamers thuis. De vorige week gelanceerde software is de jongste poging die dominantie uit te breiden naar de huiskamer. Het is niet de eerste. Zo kocht Microsoft een aantal jaren geleden nog voor miljarden dollars belangen in kabelbedrijven en ontwikkelde het software voor digitale opzetkastjes. Beide pogingen mislukten.
Het bedrijf acht nu de tijd rijp voor een nieuwe poging. 'De rol van de pc verandert. Teenagers worden screenagers. Mijn kinderen doet niets meer met cd’s, alles gaat in mp3-vorm’, zegt Van der Bel van Microsoft.
Behalve de nieuwe software kondigde Microsoft ook de officiële lancering in Nederland aan van MSN Music. Dat is een dienst op internet, in samenwerking met het radiostation Noordzee FM, waar consumenten muziek kunnen kopen. Er is keuze uit 350.000 nummers, die te koop zijn voor maximaal 99 cent en online te beluisteren zijn voor één cent per nummer.
Microsoft gaat daarmee de concurrentie aan met de iTunes Music Store van Apple. Die is nu nog alleen in de Verenigde Staten en een beperkt aantal landen in Europa beschikbaar en zal later deze maand ook in Nederland worden geopend.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid