Michael Blankert winnaar Marketingtalent of the Year


De afgelopen weken streden de marketingtalenten om een plekje in de finale, door zoveel mogelijk stemmen voor zichzelf en hun merk op te halen via social media. Dat leverde volgens Jan-Willem van Beek van Greenberry in totaal 4000 stemmen op, waarvan maar liefst 83 procent voor de top 4 was. Het was dan ook een fanatieke top 4: tot op het laatst bleef het spannend wie de finale zou halen.
Uiteindelijk mochten Menno Braakman (Schweppes International), Lysette van Kampen (Citymarketing Lelystad) en Michael Blankert (Lay's Pepsico, links op de foto) hun case verdedigen tegenover een publiek van 50 mannen en vrouwen, in het hoofdkantoor van de Hema in Amsterdam-Noord.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe drie finalisten legden in hun presentaties goed de link met hun eigen merk en hun visie op marketing, maar hadden de buzzronde allemaal op een andere manier aangepakt. Lysette werkte vanuit haar merk, de stad Lelystad, en had onder andere succes door alle fans van de stad op te roepen op haar te stemmen. ‘Stem op Lelystad, dus stem op mij’. Ook maakte ze gebruik van radio en weblogs.
Menno paste de strategie van Marketgiving toe, zie ook zijn blog op Molblog hierover, en kwam op deze manier tot de meeste stemmen in de buzzronde. Zijn artikelen waren terug te vinden op veel (internationale) weblogs. Onder andere Sabine Uitslag (met 10.000 volgers op Twitter) trad op als zijn ambassadeur: zij kwam met een retweet-actie, waarbij een rondleiding in de Tweede Kamer werd weggegeven.
Ook Michael zette bekende twitteraars in voor zijn actie, Jaap van de X-Factor en Joop Braakhekke deden hun best. Met wisselend succes: BN-ers inzetten levert lang niet altijd veel retweets op. Zijn eigen retweet-actie waarbij een rondleiding in de Lays-fabriek werd beloofd, deed het een stuk beter. Relevante en persoonlijke tweets deden het in zijn geval dus beter dan retweets dan BN-ers.
Blankert’s strategie was onder andere ervoor te zorgen dat hij anderhalve week lang net onder de top2/3 zat (door constant te monitoren en met kleine acties bij te sturen), om uiteindelijk met een social media-eindsprint zijn plek in de top3 te verzekeren.
Michael Blankert wist volgens de jury (Rene Repko, Hema, Sheila Struyck, Michel Schaeffer, bol.com, Jan-Paul de Beer, Brandfighters en Elsbeth Eilander, Tijdschrift voor Marketing) het ‘slimste marketing in de volle breedte te bedrijven. En had bij de buzz-actie goed nagedacht over zijn strategie en zijn doelstellingen. Hij kon daardoor het meest laten zien dat zijn strategie vanuit de doelstellingen had gewerkt. Ook zijn aanpak, door een constante analyse tot beslissingen komen en steeds bijsturen met kleine acties tot op het laatste moment, werd gewaardeerd.
De winnaar mocht een award mee naar huis nemen, plus een gratis jaarabonnement op Tijdschrift voor Marketing en een gratis workshop naar keuze op de MarketingRSLT Summerschool. Alle drie kregen het boek van Sheila Struyck mee, Vrouw in Zaken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid