Overslaan en naar de inhoud gaan

Laveren tussen vernieuwing en ROI

Door Sander van der Blonk van Rapid Sugar
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op mening congres over marketing en marketing communicatie wordt gesproken over vernieuwing. Maar alleen als je er direct resultaten mee boekt. Kijk bijvoorbeeld eens bij

related partner content for mobile comes here

Zeggen dat marketing meer experimenteerdrift moet vertonen en het vervolgens meten in ROI is als water en vuur.

ROI maakt kwetsbaar, zo blijkt. Zoals in de dagelijkse e-mailmarketing praktijk. Meten en weten is een normale gang van zaken. Verbeteren van e-mailmarketing dus ook.

Toch zijn er marketeers die er moeite mee hebben. Om resultaten te meten en tot op het bot te ontleden. Stel je voor dat gewaagde ideeën en acties een negatief verband laten zien met de uitkomsten en daarmee de ROI.

Marketing accountability draagt daarom een paradox in zich. Ja, we willen het, vinden het de normaalste zaak van de wereld en maken gebruik van alle mogelijke tools.

En als we een fantastische case hebben dan meten we die breed uit op congressen. In negen van de tien gevallen loopt het evenwel anders. Menigeen rationaliseert teleurstellende uitkomsten zodanig, dat het verband tussen idee en uitkomst niet herleid kan worden tot de bedenker ervan.

En daarmee is ROI in plaats van een hulpmiddel een straf voor lef en vernieuwing geworden. Zonde!

Marketingvernieuwing kan niet zonder fouten maken en bijsturen. Of, zoals Mark Tyrrell (schrijver) ooit zei, je kan de windrichting niet veranderen, maar wel de zeilen bijstellen om je doel te bereiken.

De ware marketeer gaat dus onverdroten door met nieuwe media, kanalen en toepassingen. Ze hebben van nature lef en innovatiedrang, anders waren ze wel accountant geworden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in