Lagere waardering gratis kranten


Van de vier gratis kranten genieten Metro en Spits een hogere naamsbekendheid en een hoger bereik dan de recent gelanceerde Dag en De Pers. Dit blijkt uit de binnenkort te verschijnen Dagblad Monitor 2007 van Newcom Research & Consultancy. Deze brengt het gebruik, de waardering en behoeften van Nederlanders in kaart ten aanzien van de dagbladsector.
Uit de Dagblad Monitor 2007 blijkt onder meer dat van de gratis kranten, Metro de hoogste geholpen naamsbekendheid geniet. Van alle deelnemers aan het onderzoek geeft 96 procent aan Metro te kennen en kent 95 procent Spits. De nieuwere gratis kranten De Pers en Dag worden door 53, respectievelijk 28 procent herkend.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMetro heeft naast de grootste naamsbekendheid ook het grootste bereik; 73 procent geeft aan de afgelopen 6 maanden Metro te hebben gelezen. Spits is door 70 procent gelezen, De Pers door 38 procent en Dag door 31 procent.
Opvallende verschillen tussen de gratis kranten worden zichtbaar wanneer imagokenmerken worden gemeten. Hier komt naar voren dat De Pers vaker betrouwbaar, van hoge kwaliteit en vernieuwend wordt genoemd dan de andere gratis kranten. Ook wordt De Pers minder vaak oppervlakkig genoemd dan de andere gratis kranten. Op de kenmerken actueel en vertrouwd scoren Metro en Spits hoger dan de nieuwe kranten Dag en De Pers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid