Overslaan en naar de inhoud gaan

Lagere waardering gratis kranten

Gratis kranten worden minder positief gewaardeerd dan betaalde kranten. Sp!ts (6,8), Metro (6,9) en De Pers (7) doen het aardig, maar Dag…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van de vier gratis kranten genieten Metro en Spits een hogere naamsbekendheid en een hoger bereik dan de recent gelanceerde Dag en De Pers. Dit blijkt uit de binnenkort te verschijnen Dagblad Monitor 2007 van Newcom Research & Consultancy. Deze brengt het gebruik, de waardering en behoeften van Nederlanders in kaart ten aanzien van de dagbladsector.

related partner content for mobile comes here

Uit de Dagblad Monitor 2007 blijkt onder meer dat van de gratis kranten, Metro de hoogste geholpen naamsbekendheid geniet. Van alle deelnemers aan het onderzoek geeft 96 procent aan Metro te kennen en kent 95 procent Spits. De nieuwere gratis kranten De Pers en Dag worden door 53, respectievelijk 28 procent herkend.

Metro heeft naast de grootste naamsbekendheid ook het grootste bereik; 73 procent geeft aan de afgelopen 6 maanden Metro te hebben gelezen. Spits is door 70 procent gelezen, De Pers door 38 procent en Dag door 31 procent.

Opvallende verschillen tussen de gratis kranten worden zichtbaar wanneer imagokenmerken worden gemeten. Hier komt naar voren dat De Pers vaker betrouwbaar, van hoge kwaliteit en vernieuwend wordt genoemd dan de andere gratis kranten. Ook wordt De Pers minder vaak oppervlakkig genoemd dan de andere gratis kranten. Op de kenmerken actueel en vertrouwd scoren Metro en Spits hoger dan de nieuwe kranten Dag en De Pers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in