‘Koppel gezondheidsvoorlichting aan maatregelen’


Dat schrijf de Gezondheidsraad in een advies dat deze week is aangeboden aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Gedrag heeft een grote invloed op de gezondheid. Daarom financiert de overheid regelmatig publiekscampagnes om burgers aan te zetten tot gezonder gedrag. Maar voorlichting via de massamedia blijkt volgens de bevindingen van de raad alleen zinvol als het burgers in het dagelijks leven ook gemakkelijker wordt gemaakt om gezonde keuzes te maken. Dus moeten er bijvoorbeeld naast een campagne over bewegen, ook aantrekkelijke fietsroutes worden geboden naar werkplekken, winkelcentra en scholen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe effectiviteit van publiekscampagnes is volgens de Gezondheidsraad moeilijk wetenschappelijk vast te stellen. Als er al een gedragsverandering te constateren valt, dan is vaak onduidelijk waar die aan toegeschreven moet worden. Gedrag sturen met informatie is volgens de onderzoekers niet zo gemakkelijk. Kennis is bijvoorbeeld wel vrij goed over te dragen, maar de invloed op gedrag is zeer beperkt. Vaardigheden zijn veel belangrijker, maar die ontwikkelen via publiekscampagnes is weer erg lastig. De combinatie van voorlichting via de massamedia en maatregelen in de leefomgeving is dan ook cruciaal.
Wordt gekozen voor publieksvoorlichting als onderdeel van het beleid, dan adviseert de raad een planmatige aanpak van de campagne. Vooraf is een analyse nodig van de factoren die ongezond gedrag in stand houden. Verder moet gebruik gemaakt worden van theoretische en empirische kennis over het beïnvloeden van gedrag. Zo is bijvoorbeeld bekend door het meten van hersenactiviteit dat rokers minder aandacht besteden aan angstaanjagende informatie dan aan een neutrale boodschap. En is eenmaal een campagne ontworpen, dan is testen in een experimentele setting noodzakelijk, om na te gaan of de verwachte effecten ook inderdaad optreden bij de doelgroep.
De publicatie 'Plan de campagne; Bevordering van gezond gedrag door massamediale voorlichting' (nr 2006/16) is te downloaden van
www.gr.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid