Overslaan en naar de inhoud gaan

Kloof wetenschap-praktijk groot

Hoe werkt reclame nu eigenlijk? De wetenschap buigt zich al jarenlang over die vraag. Maar adverteerders zijn terughoudend bij het oppikken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om tot een nieuwe visie te komen, is het soms goed om de gangbare vragen gewoon eens om te draaien. Dat deden de onderzoekers Lannon en Cooper in 1983. Van de vraag ‘wat doet reclame met mensen?’ maakten ze: ‘wat doen mensen met reclame?’

related partner content for mobile comes here

Het leverde een hele nieuwe benadering op die baanbrekend is geweest. Want het bleek dat het effect van reclame nauw samenhangt met de wijze waarop de consument de boodschap verwerkt, en dat die verwerking lang niet bij iedereen hetzelfde verloopt.

Niet minder baanbrekend was een onderzoek van Gordon en Langmaid, die op basis van hypnotherapie mensen in een trance-achtige situatie reclame lieten waarnemen. Het experiment toonde aan dat we in lichte hypnose meer van reclame onthouden dan wanneer we geconcentreerd en bij volle bewustzijn de reclame bekijken.

Sindsdien zijn er door wetenschappers tal van vernieuwende onderzoeken verricht. De praktijk echter heeft zich van deze inzichten vaak weinig aangetrokken en er met vertraging op gereageerd. Praktijkmensen zijn nu eenmaal op zoek naar zekerheid en laten zich graag laten leiden door ‘harde’ resultaten, want cijfers dwingen respect af. De recente inzichten in de reclamewetenschap laten zich echter niet zo gemakkelijk in getallen en percentages vertalen. De kloof tussen wetenschap en praktijk zal voorlopig dan ook niet zomaar verdwijnen.

Bron: Journal of Advertising Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in