Kloof wetenschap-praktijk groot


Om tot een nieuwe visie te komen, is het soms goed om de gangbare vragen gewoon eens om te draaien. Dat deden de onderzoekers Lannon en Cooper in 1983. Van de vraag ‘wat doet reclame met mensen?’ maakten ze: ‘wat doen mensen met reclame?’
Het leverde een hele nieuwe benadering op die baanbrekend is geweest. Want het bleek dat het effect van reclame nauw samenhangt met de wijze waarop de consument de boodschap verwerkt, en dat die verwerking lang niet bij iedereen hetzelfde verloopt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNiet minder baanbrekend was een onderzoek van Gordon en Langmaid, die op basis van hypnotherapie mensen in een trance-achtige situatie reclame lieten waarnemen. Het experiment toonde aan dat we in lichte hypnose meer van reclame onthouden dan wanneer we geconcentreerd en bij volle bewustzijn de reclame bekijken.
Sindsdien zijn er door wetenschappers tal van vernieuwende onderzoeken verricht. De praktijk echter heeft zich van deze inzichten vaak weinig aangetrokken en er met vertraging op gereageerd. Praktijkmensen zijn nu eenmaal op zoek naar zekerheid en laten zich graag laten leiden door ‘harde’ resultaten, want cijfers dwingen respect af. De recente inzichten in de reclamewetenschap laten zich echter niet zo gemakkelijk in getallen en percentages vertalen. De kloof tussen wetenschap en praktijk zal voorlopig dan ook niet zomaar verdwijnen.
Bron: Journal of Advertising Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid