Out of home en radio meest ingezet bij politieke campagnes
Volgens de cijfers van Nielsen Media Research bedroeg de mediadruk in week 37 (11 t/m 17 sept), uitgedrukt in bruto mediabestedingen, ruim € 31.000, een week later liep dat op tot € 50.000. In de weken erna daalde de mediadruk echter tot € 8.000 in week 41 (9 t/m 15 okt). Tot nu toe besteedden de politieke partijen € 160.000 aan campagnes in de media.
Tot en met week 41 voerde de Partij van de Dieren het actiefst campagne in de media, met name via stationsspreads. In totaal bedroegen de bruto mediabestedingen van deze partij meer dan € 70.000. De PvdA komt op de tweede plaats met ruim € 50.000. Gevestigde partijen als CDA, VVD, D’66, SP en GroenLinks hielden de hand op de knip. De hoge bestedingen van de Partij van de Dieren (PvdD) zijn volgens de onderzoekers opvallend, omdat partijen die niet in de Tweede Kamer zijn vertegenwoordigd geen subsidie ontvangen voor verkiezingscampagnes. De PvdD heeft echter een weldoener gevonden in Nicolaas Pierson, die de campagne financiert.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaIn eerste instantie leken de advertentiecampagnes van de politieke partijen voor de komende verkiezingen al tien weken van te voren te beginnen. Dat zou veel eerder zijn dan bij de parlementsverkiezingen van januari 2003. Bij die verkiezingen barstte het campagnegeweld los in de laatste vier weken voor de verkiezingen, volgens Nielsen mogelijk omdat de verkiezingen toen vlak na Kerst en Nieuwjaar plaatsvonden. Afgaande op de ontwikkeling tot nu toe zal echter het werkelijke campagnegeweld voor de komende verkiezing ook pas in de laatste paar weken voor de verkiezingen losbarsten.
Meest ingezette mediumtypen in de huidige campagnes tot nu toe zijn out of home (€ 65.417) en radio (€ 52.812), op enige afstand gevolgd door dagbladen (€ 37.238). Bij de laatste landelijke verkiezingen begin 2003 besteedden de politieke partijen het meest aan campagnes in dagbladen, met name in de regionale en gratis dagbladen. Op de tweede plaats kwam out of home en op de derde plaats radio. Televisie en landelijke dagbladen spelen een bescheiden rol in de advertentiecampagnes van politieke partijen. Via deze mediumtypen genereren politieke partijen echter veel free publicity in de vorm van verslagen van debatten en interviews.
De Politieke Media Barometer is te raadplegen via de website www.nielsenmedia.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid