Overslaan en naar de inhoud gaan

Out of home en radio meest ingezet bij politieke campagnes

Nielsen Media Research introduceerde deze week de Politieke Media Barometer, die wekelijks een top 3 van politieke partijen met de hoogste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de cijfers van Nielsen Media Research bedroeg de mediadruk in week 37 (11 t/m 17 sept), uitgedrukt in bruto mediabestedingen, ruim € 31.000, een week later liep dat op tot € 50.000. In de weken erna daalde de mediadruk echter tot € 8.000 in week 41 (9 t/m 15 okt). Tot nu toe besteedden de politieke partijen € 160.000 aan campagnes in de media.

related partner content for mobile comes here

Tot en met week 41 voerde de Partij van de Dieren het actiefst campagne in de media, met name via stationsspreads. In totaal bedroegen de bruto mediabestedingen van deze partij meer dan € 70.000. De PvdA komt op de tweede plaats met ruim € 50.000. Gevestigde partijen als CDA, VVD, D’66, SP en GroenLinks hielden de hand op de knip. De hoge bestedingen van de Partij van de Dieren (PvdD) zijn volgens de onderzoekers opvallend, omdat partijen die niet in de Tweede Kamer zijn vertegenwoordigd geen subsidie ontvangen voor verkiezingscampagnes. De PvdD heeft echter een weldoener gevonden in Nicolaas Pierson, die de campagne financiert.

In eerste instantie leken de advertentiecampagnes van de politieke partijen voor de komende verkiezingen al tien weken van te voren te beginnen. Dat zou veel eerder zijn dan bij de parlementsverkiezingen van januari 2003. Bij die verkiezingen barstte het campagnegeweld los in de laatste vier weken voor de verkiezingen, volgens Nielsen mogelijk omdat de verkiezingen toen vlak na Kerst en Nieuwjaar plaatsvonden. Afgaande op de ontwikkeling tot nu toe zal echter het werkelijke campagnegeweld voor de komende verkiezing ook pas in de laatste paar weken voor de verkiezingen losbarsten.

Meest ingezette mediumtypen in de huidige campagnes tot nu toe zijn out of home (€ 65.417) en radio (€ 52.812), op enige afstand gevolgd door dagbladen (€ 37.238). Bij de laatste landelijke verkiezingen begin 2003 besteedden de politieke partijen het meest aan campagnes in dagbladen, met name in de regionale en gratis dagbladen. Op de tweede plaats kwam out of home en op de derde plaats radio. Televisie en landelijke dagbladen spelen een bescheiden rol in de advertentiecampagnes van politieke partijen. Via deze mediumtypen genereren politieke partijen echter veel free publicity in de vorm van verslagen van debatten en interviews.

De Politieke Media Barometer is te raadplegen via de website .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in