‘Kinderen doorgronden media onvoldoende’


Dat blijkt uit het deze week gepresenteerde onderzoek ‘Kritisch Kastje Kijken’ van het Kenniscentrum Reklame Rakkers in samenwerking met de afdeling Communicatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Het merendeel (71%) van de ondervraagde kinderen tussen de 8 en 13 jaar heeft volgens de onderzoekers onvoldoende inzicht heeft in de factoren die mediaboodschappen beïnvloeden. Daardoor zijn zij niet goed in staat onderscheid te maken tussen de mediaboodschap en de realiteit. De onderzoekers interviewden in een eerste fase 159 kinderen, met veertien kinderen werd later dieper ingegaan op de materie.
Vanaf een jaar of 12 slagen kinderen er pas in om onderscheid te maken tussen reclame en andere mediaboodschappen. Liesbeth Hop, woordvoerster van Reklame Rakkers: “Het onderzoek voor ons een reden om ons nieuwe mediawijsheidprogramma ‘Media Makkers’ vooral te richten op de psychologische aspecten van de media en minder op technische- en productiezaken. Wij willen kinderen specifiek helpen bij het op waarde schatten van mediabronnen en –boodschappen, zodat zij die daarna zelfstandig kunnen inzetten voor het verkrijgen van een goed beeld van de werkelijkheid. Ons eigen onderzoek toonde al aan dat kinderen niet in staat zijn de media van de commercie te onderscheiden. Daarom blijven wij daarbij de nadruk leggen op het verbeteren van het commerciële bewustzijn van kinderen. Daarnaast richten wij ons op het eigen mediagedrag van kinderen, waarbij waarden en normen volop aan de orde komen. In mei 2006 lanceren wij voor basisscholen gratis ‘Media Makkers’ lesmaterialen.”? Reklame Rakkers richt zich op het ontwikkelen van educatieve diensten die een bijdrage leveren aan verbetering van het bewustzijn over kinderen, media en commercie. (ANP, Reklame Rakkers)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid