Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Kinderen doorgronden media onvoldoende’

Kinderen hebben onvoldoende kennis over hoe de media functioneren en nemen een mediaboodschap te snel voor zoete koek aan.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het deze week gepresenteerde onderzoek ‘Kritisch Kastje Kijken’ van het Kenniscentrum Reklame Rakkers in samenwerking met de afdeling Communicatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.

related partner content for mobile comes here

Het merendeel (71%) van de ondervraagde kinderen tussen de 8 en 13 jaar heeft volgens de onderzoekers onvoldoende inzicht heeft in de factoren die mediaboodschappen beïnvloeden. Daardoor zijn zij niet goed in staat onderscheid te maken tussen de mediaboodschap en de realiteit. De onderzoekers interviewden in een eerste fase 159 kinderen, met veertien kinderen werd later dieper ingegaan op de materie.
Vanaf een jaar of 12 slagen kinderen er pas in om onderscheid te maken tussen reclame en andere mediaboodschappen. Liesbeth Hop, woordvoerster van Reklame Rakkers: “Het onderzoek voor ons een reden om ons nieuwe mediawijsheidprogramma ‘Media Makkers’ vooral te richten op de psychologische aspecten van de media en minder op technische- en productiezaken. Wij willen kinderen specifiek helpen bij het op waarde schatten van mediabronnen en –boodschappen, zodat zij die daarna zelfstandig kunnen inzetten voor het verkrijgen van een goed beeld van de werkelijkheid. Ons eigen onderzoek toonde al aan dat kinderen niet in staat zijn de media van de commercie te onderscheiden. Daarom blijven wij daarbij de nadruk leggen op het verbeteren van het commerciële bewustzijn van kinderen. Daarnaast richten wij ons op het eigen mediagedrag van kinderen, waarbij waarden en normen volop aan de orde komen. In mei 2006 lanceren wij voor basisscholen gratis ‘Media Makkers’ lesmaterialen.”? Reklame Rakkers richt zich op het ontwikkelen van educatieve diensten die een bijdrage leveren aan verbetering van het bewustzijn over kinderen, media en commercie. (ANP, Reklame Rakkers)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in