Overslaan en naar de inhoud gaan

Ken je context, anders doe je maar wat!

Onderzoek wáár in de organisatie de kwaliteit van de interne communicatie van cruciaal belang is.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De vakantie zit er in grote delen van het land weer op. We komen terug op kantoor, vol frisse energie en goede moed. De vakantie is hét moment geweest voor bezinning, op persoonlijk en op professioneel vlak. En daarmee is het terugkomen van vakantie een prachtige aangelegenheid voor de communicatieprofessional om zichzelf de vraag te stellen: waar ben ik nu eigenlijk mee bezig? Wat krijgt van mij het komende jaar prioriteit en, ook belangrijk: wat ga ik niet (meer) doen?! Want wat is lekkerder om die frisse zin vast te houden en dingen aan te pakken die er echt toe doen?

related partner content for mobile comes here

Daadwerkelijke bijdrage

De crux zit ’m in (het vaststellen van) de daadwerkelijke bijdrage van interne communicatie aan de organisatie. Dat zit zo: er bestaan veel overtuigingen over waar interne communicatie over gaat. Over wat de meest effectieve interventies zijn, of welke strategieën het beste werken. En er zijn minstens zoveel meningen over welke rollen de communicatieprofessional moet spelen.

Vaak zijn die overtuigingen gekleurd door de voorkeuren van de adviseur of manager en beïnvloed door de ervaringen die hij in een specifieke organisatiecontext heeft opgedaan.

Wat speelt er?

De hamvraag is: Waar draait het in jouw organisatie om? Wat speelt er in de omgeving? Wat willen, kunnen, moeten en mogen we als organisatie? Hoe zijn we georganiseerd en wat zijn onze specifieke culturele kenmerken? Het is deze context waar je als communicatieprofessional mee om hebt te gaan. Of je wilt of niet: context is king. Pas als je de knelpunten, kansen en uitdagingen van de organisatie in kaart hebt gebracht, weet je waar de kwaliteit van de interne communicatie van cruciaal belang is om de organisatiedoelen te realiseren. En weet je waar je de focus op moet leggen en wat speciale aandacht vraagt. Van anderen en van jou, als communicatieprofessional. Een logische stap, die o zo vaak wordt overgeslagen.

Of doe je maar wat?

Kennis van de unieke kenmerken van jouw organisatie en de betekenis daarvan voor interne communicatie is cruciaal. Anders doe je eigenlijk maar wat.  En zeg nou eerlijk: eigenlijk maar wat doen, dat is toch zonde van al die frisse energie?

Dit blog is gebaseerd op het boekje: ‘Wat doen we nou wel en wat doen we nou niet (meer)? Hoe focus aan te brengen in interne communicatie die bijdraagt aan de organisatiedoelen’. Het boekje helpt je om antwoord te vinden op de fundamentele vragen die richting geven aan de bijdrage van interne communicatie aan jouw specifieke organisatiecontext en doelen.

Het boekje maakt deel uit van een reeks themaboekjes rondom interne communicatie en is te bestellen.

De bijdrage van interne communicatie is ook een onderwerp in de geheel vernieuwde uitgave van .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in