Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovatie: de klant helpt mee

Ze zijn het puikje van het klantenbestand: de consumenten die zowel de motivatie als de kwaliteiten bezitten om een steentje bij te dragen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Altijd de klant betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe producten, is een veelbeleden marketingwaarheid. Maar wie de mening van elke willekeurige klant laat meetellen bij zijn innovatie-beleid, maakt een fout. Alleen de hoogontwikkelde avant garde onder de klanten kan bijdragen aan echt innovatieve vindingen. Deze lead users onderscheiden zich doordat ze veel eerder dan de doorsneeconsument bepaalde behoeften ontwikkelen en daardoor ook beter in staat zijn om toekomstige trends te voorspellen. Bovendien hebben ze de neiging om zelf oplossingen te bedenken als bestaande producten in hun ogen tekort schieten. Dat maakt hen tot ideale partners om mee samen te werken, bijvoorbeeld in een lead user project. Zo'n project, dat wordt uitgevoerd door een speciaal hiervoor ingericht interdisciplinair team, begint met het maken van een trendprognose aan de hand van interviews met technische en marketingexperts en literatuurstudie. Vervolgens worden de lead users opgespoord via netwerken uit de eigen en aanverwante marktsegmenten. De eerste ideeën kunnen dan worden ontwikkeld. Deze ideeën worden verder uitgewerkt in workshops met lead users en medewerkers van het bedrijf, waarna de bevindingen worden vastgelegd en vertaald in concepten. Of succes gegarandeerd is? Wie weet. Maar één ding is zeker: platgetreden paden worden op deze manier in elk geval vermeden.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>bron: Harvard Business Manager<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in