Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe ex-kankerpatiënt De Rijke een mediahype creëerde

Met de kreet ‘Daniël had kanker. En nu is hij boos’ wist Daniël de Rijke in december een mediahype te veroorzaken. Hij schreef…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het blog waarop de brief was te lezen, kreeg in een paar dagen meer dan 85.000 pageviews. Maar liefst 805.000 unieke Twitteraccounts ontvingen een of meer tweets. En alleen al via de landelijke, traditionele media kwam het verhaal bij 7,13 miljoen mensen terecht.

related partner content for mobile comes here

Het verhaal van Daniël

Bij elkaar opgeteld heeft bijna half Nederland in een paar dagen tijd kennis kunnen nemen van het verhaal van Daniël. En dan zijn de tientallen internetsites die het nieuws hebben gebracht niet meegerekend. Ook Facebook is buiten beschouwing gelaten, omdat de likes en shares via dat medium moeilijk zijn te meten.

Kamervragen

Ook de maatschappelijke effecten zijn groot. De drie patiëntenkoepels NFK, NPCF en CG-Raad hebben zich achter Daniël geschaard. De SP heeft Kamervragen gesteld. Minister Schippers voelde zich genoodzaakt een heuse te schrijven en te publiceren op Rijksoverheid.nl.

‘Patient advocate’

Hoogleraar Wijnand van de Ven schreef naar aanleiding van Daniëls brief een opiniestuk in Trouw, waarin in hij stelt dat het allemaal nog veel erger is. Daniël werd uitgenodigd voor een internationaal congres over uitsluiting van kankerpatiënten. En inmiddels heeft hij besloten om zijn strijd tegen risicoselectie en uitsluiting voort te zetten als ‘patient advocate’.

Download voor een volledige reconstructie en analyse en alle cijfers de whitepaper ‘Daniël had kanker. De whitepaper is geschreven door Frank Bokern, Daniëls vader, die tevens tekstschrijver is en zich beroepshalve bezighoudt met nieuwe media en contentmarketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in