Het ware potentieel van ‘social media’ is nog onbenut


Door de jaren heen heeft er een radicale verandering plaats gevonden in de manier waarop wij interactie hebben met onze online contacten. Het begon met een situatie waarin men via een online service verbonden was met een aantal vrienden uit de persoonlijke kring. Hier kon men nu ook digitaal mee in contact blijven en zien wat de activiteiten waren.
Opeens had men containerladingen vol met vrienden en contacten en ontstond er een trend van verbinden om het verbinden, meedoen om het meedoen. ‘’Ben jij nog niet op Facebook?’’
De collectieve verwachting was dat meer online vrienden en contacten onze ervaring rijker zou maken, maar dat is niet wat er gebeurde. Sterker nog, een omgekeerde trend is zichtbaar.
Overvloed
Vandaag de dag besteden we nauwelijks nog wezenlijke aandacht aan wat er met de ander in ons netwerk gebeurd. Inhoudelijk reageren is in veel gevallen vervangen voor profilering en daadwerkelijk op de hoogte blijven van de ander voor vluchtig update browsen. Sowieso zijn er dermate veel services ‘social’ geworden dat weinig mensen het hoofd nog boven water weten te houden in de vloedgolf aan updates, tweets, whatsapps, pings, alerts en network e-mails.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMooie voorbeelden zijn te vinden in zowel de wereld van Facebook en Twitter alswel als in het zakelijke netwerk LinkedIn. Facebook had ooit een bruisend ecosysteem aan networks en groepen met discussion boards en notes die je kon commenten. Tegenwoordig is het overwegend de activity stream die de aandacht van de gebruiker opslokt waar inhoudelijke reacties schrijven overwegend is vervangen voor vluchtige ‘likes’. Er was een tijd waar je op Twitter elk bericht kon lezen dat voorbij kwam in een bepaald onderwerp. Op LinkedIn was het merendeel van de gebruikers ooit bezig met het leggen van waardevolle contacten in plaats van zelf profilering en reclame maken. Maar nu mag je tegen betaling alsnog iedereen aanspreken. Vrijwel iedereen die ooit een groep heeft beheerd op LinkedIn heeft deze tendens kunnen gadeslaan.
Een kleine disclaimer is hier op zijn plaats. De netwerken zijn te groot om te kunnen generaliseren en natuurlijk geldt het bovenstaande niet voor iedereen en zijn er veel uitzonderingen te bedenken maar de tendens van ‘’de wave of the mass’’ is duidelijk zichtbaar.
Kwaliteits verlies
Veel bloggers in online trendwatching schrijven hierover maar dit is iets dat uiteraard geen enkel social network wil toegeven en zeker niet als ze net naar de beurs zijn gegaan maar alles lijkt erop dat de kwaliteit van de communicatie en het vermogen van de mensen daadwerkelijk ‘sociaal’ te zijn minder wordt, naarmate het volume van de netwerken groter wordt.
Op zich is dit niet zo verontwaardigend omdat de informatie die door de netwerken vloeit in hoge mate onderhevig is aan de wetten van vraag en aanbod.
Naarmate het volume aan updates, likes, comments en foto’s toeneemt, hoe lager de waarde ervan wordt.
Hoe meer vrienden je hebt in een netwerk hoe meer aandacht je hebt te verdelen.
Op linkedIn heeft een gebruiker tegenwoordig al snel 200 contacten. Als we daar onze Whatsapp, Twitter en Facebook contacten bij optellen wordt het onmogelijk van allen op de hoogte te blijven. Op een dergelijk grote schaal valt een community uiteen. Vraag iemand met 500+ Facebook vrienden een status update te posten bij wie hij mag logeren met 3 honden omdat hij net van zijn vrouw is gescheiden en de waarde van het woord ‘Facebook vriend’ wordt plotseling zichtbaar.
Als het patroon van de sociale netwerken is om steeds groter te groeien (Facebook op weg naar 1 miljard gebruikers, Twitter: 500 miljoen gebruikers, LinkedIn; 175 miljoen gebruikers.) dan zullen de gebruikers ervan hier in opgaande lijn de gevolgen van gaan merken.
Hoe werkt het wel
Een sociaal netwerk functioneert kwalitatief inhoudelijk op het moment dat het aanvoelt als een community. Een goed functionerende community moet aanvoelen zoals het in de fysieke wereld doet rondom bijvoorbeeld een voetbal team, school, dorp, stad of bedrijf.
Dan is er een context, een verbondenheid. Met een gedeeld onderwerp en doel valt alles opeens op zijn plaats.
Als we sociale internet producten ontwikkelen dan zou het doel daarvan moeten zijn om dit te doen op een wijze dat resulteert in producten dat mensen zo sociaal mogelijk kan laten zijn en niet slechts met het doel maximaal te groeien om er vervolgens een voor adverteerders zo interessant mogelijk verdien model aan te kunnen koppelen. Daarin ligt geen innovatie.
Er valt zoveel meer groei te behalen zodra deze technologie gaat over meer als ‘liken’, ‘followen’ en ‘connecten’. Het moet mensen in staat stellen om betekenisvolle relaties op te bouwen en te onderhouden, om samen te kunnen werken en organisaties en bedrijven verder te helpen in turbulente tijden, om communicatie naar een hoger plan te tillen en problemen op te lossen.
Ware potentie
De meerwaarde van de technologie die ten grondslag ligt aan social media heeft zichzelf al lang bewezen maar het lijkt zijn ware potentie zeker nog niet ontplooit te hebben.
Deze potentie komt zeer waarschijnlijk pas tot bloei als we deze technologie effectief leren implementeren op plaatsen waar echte behoefte bestaat aan samenwerken en discussie, content, ervaringen en kennis delen en verrijkte communicatie ongeacht plaats of tijd.
Plekken als het leslokaal en de werkvloer waar dergelijke netwerken kunnen dienen als interne communicatie systemen die helpen bij efficiënter werken en communiceren. Ook liggen er grote kansen in het verbinden van bedrijven onderling waarbij sociale netwerken effectief kunnen helpen bij bijvoorbeeld kennis deling en ontwikkeling.
Al met al kunnen we zeggen dat de wegen naar Rome zijn gelegd maar Rome zelf is nog niet gebouwd.
Misha Stoutenbeek is co-owner BizziBe, social media discussion platform host
LinkedIn
Twitter
( Image courtesy of FreeDigitalPhotos )
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid