Overslaan en naar de inhoud gaan

The making of a iPhone 5 viral

Enkele dagen geleden heb ik al aandacht besteed aan de virale iPhone5 video van iPhone5.nl vrienden (zie HIER). Binnen enkele dagen wisten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Enkele dagen geleden heb ik al aandacht besteed aan de virale iPhone5 video van iPhone5.nl vrienden (zie ). Binnen enkele dagen wisten zij met hun video een miljoen views te genereren en aandacht te krijgen op Reddit.com Mashable.com, Gizmodo, Dutchcowboys thenextweb, NRC, Veronica TV en zelfs CNN. Een week na youtube upload zit iPhone5.nl zelfs alweer de 2 miljoen views gepasseerd. Kosten? 3 bier en een tube superlijm en een namaak iPhone 5. Een actie waar menig internationaal reclamebureau en adverteerder jaloers op zal zijn. Hoe gingen ze te werk?

related partner content for mobile comes here

De twee oprichters van iPhone5.nl gingen met een vriend en een tube superlijm naar het Leidseplein in Amsterdam. Op 20 september, een dag voor de iPhone 5 pre-sale in Nederland van start ging, zochten ze een mooi plekje uit, werd de 2-componentenlijm werd gemengd, de voorkant van de namaak iPhone 5 werd opgeschuurd en de lijm werd aangebracht. Vervolgens nog de iPhone 5 stevig (maar onopvallend) op een mooie plek plakken en een kwartiertje met de voet aandrukken.

De locatie waar de iPhone 5 prank werd uitgehaald: midden op het Leidseplein in Amsterdam. En op een steenworp afstand van de enige Apple Store van Nederland.

Tussen 14:30 en 17:30 is er ongeveer een uur aan rauw materiaal geschoten. Beelden van mensen die de iPhone 5 probeerden op te pakken, of er juist straal voorbij liepen. ‘s Avonds zijn de beelden gemonteerd tot 1 compacte video van 2 minuten en 31 seconden. In de nacht van donderdag op vrijdag is de video geüpload op YouTube. Om 15:38 ging live op iPhone5.nl.

Viraal effect iPhone 5 videoDe video werd vrijwel direct goed opgepakt door diverse blogs. was de eerste grotere site die vrijdagmiddag schreef over de video. Al snel volgden en . De volgende dag gevolgd door, en tientallen andere sites.

Het aantal views op YouTube steeg dagelijks met honderdduizenden.

Logischerwijs steeg het aantal views mee met de aandacht. De eerste dag werd de grap al gelijk meer dan 100.000 keer bekeken. De tweede dag verdubbelde zowel het aantal views, als het aantal unieke kijkers. Zondag steeg het door en op maandag 25 september bekeken zo’n half miljoen mensen de video die 3 dagen daarvoor als geintje online was gezet. Binnen een halve week knalde de video ‘‘ door de grens van een miljoen kijkers.

17,9% van de kijkers zijn mannen tussen 35 en 40. Net zoveel als het totaal percentage vrouwen.

Leuk om te zien: het zijn nog steeds mannen die van dit soort geintjes houden. Ruim 4 op de 5 kijkers waren mannelijk. Misschien opvallender: de grote meerderheid van de mannelijke kijkers van 25-plus, met het zwaartepunt bij de leeftijdsgroep 35-44.

De iPhone 5 video is bovendien al tientallen keren gestolen. Al meer dan 50 keer is de video gedownload en door een ander account weer ge-upload, meestal onder dezelfde titel. De meestbekeken kopie had woensdag al 250.000 views. Als we alle copycats meetellen bij de officiële versie van iPhone5.nl, dan is de video binnen 6 dagen al ruim 2 miljoen keer bekeken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in