Gratis kranten hebben 15% marktaandeel


Dat blijkt uit het vanochtend gepubliceerde vijfde concentratierapport van het Commissariaat voor de Media. Het rapport wordt later op de dag aangeboden aan minister van der Hoeven (Media).
Volgens het Commissariaat hebben dagbladbedrijven de veranderingen in het medialandschap opgevangen door titels samen te voegen, te bezuinigen en nieuwe producten op de markt te brengen.
Minder redacties bedienen meerdere platformen. Daarom heeft het Commissariaat voor de Media de algemene nieuwsredacties in kaart gebracht. Gemiddeld is meer dan een derde van de berichten gebaseerd op nieuwsberichten van persbureaus, die daarmee gezien kunnen worden als de redacties achter de nieuwsredacties.
Nieuwssites op internet zijn voor meer dan 80 procent gebaseerd op materiaal van persbureaus.
Het aantal Nederlandse televisiezenders is sinds 1988 vervijfvoudigd. De kijktijd van de Publieke Omroep blijft na de komst van RTL en SBS door de jaren heen op een constant niveau. De toegenomen kijktijd gaat naar de commerciële omroep. Op de radio beschikken de publieke regionale radiozenders gezamenlijk sinds 1996 over het grootste marktaandeel en het grootste bereik (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid