FIP Network: netwerk voor online vrouwen


Het klinkt als een stereotype, maar het is waar.
Het is één van de redenen waarom Vinne Schifferstein Vidal en Suzanne Pronk FIP Network (Female Internet Professionals) hebben opgericht.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar de belangrijkste doelstelling is: vrouwen succesvoller te krijgen in hun werk.
Suzanne Pronk was zo’n zes jaar geleden online marketingmanager bij Kelkoo, toen ze Vinne Schifferstein Vidal, toen online projectmanager bij Reed Business, ontmoette. Ze werkten samen aan een project en het klikte. Later in hun carrière kruisten hun pad nog een keer. Zie hielden contact en kwamen in november 2009 op het idee om een netwerk voor vrouwen in de internetbusiness te starten.
Op dit moment is Pronk freelance marketingconsultant voor een nieuw pan-Europees shopping service, genaamd Fruugo. Ze werkt freelance omdat met kleine kinderen nu eenmaal het makkelijkst is. Vinne Schifferstein Vidal is nu strateeg bij LBi Lost Boys en werkt onder andere voor Vodafone in Düsseldorf.
En/en-situatie
In hun werk en in het contact met andere vrouwen werkzaam in de online business, merkten ze dat er behoefte was aan een netwerk louter voor vrouwen. Omdat, zoals gezegd, vrouwen anders communiceren en tegen andere problemen aanlopen zoals ouderschapsperikelen. Ze willen graag met andere professionals praten over hoe zij bepaalde zaken oplossen.
Het vrouwennetwerk houdt niet in dat werken/communiceren met andere vrouwen idealer is dan met mannen. ‘Welnee’, zegt Suzanne Pronk. ‘Het is een en/en-situatie.’
Wie lid wil worden, moet naast vrouw zijn ook minimaal vijf jaar in de online business zitten of internetondernemer zijn.
Waarom? Vinne Schifferstein Vidal: ‘Dan heeft iemand duidelijk een keuze voor online gemaakt.’ Suzanne Pronk: ‘Je ziet vaak bij mediabureaus bijvoorbeeld dat je het online door op de werkvloer “te doen”, in de vingers krijgt. Vaak komt het op je pad. We zien dat er dan vaak ongeveer na 2,5 jaar een bewuste keuze wordt gemaakt: ga je door op online gebied?’
Het netwerk richt zich dus op vrouwen in vooral senior-functies. Pronk: ‘Het gaat in de eerste plaats om kennis delen. Wanneer er veel vrouwen met junior-functies zijn, dan kan het evenwicht zoek raken. Minder ervaren mensen komen vooral kennis halen en kunnen niet zoveel “kennis geven”.’
Kennis delen is dus de essentie.
Vrouwen hoeven geen lidmaatschap te betalen, het netwerk draait op sponsorgelden. Daarnaast doet ook Stichting Pink Ribbon mee, de organisatie die tegen borstkanker strijdt.
Een netwerk dat bestaat uit vrouwen in loondienst en zelfstandige internetondernemers, daar zit volgens de oprichters een belangrijk meerwaarde in. Schifferstein Vidal: ‘Vrouwen werkzaam bij bedrijven zijn vaak specialistisch, weten veel van hun online vakgebied. Zelfstandige internetondernemers zijn breder georiënteerd. Ze kunnen elkaar veel leren.’
Wat een positieve bijkomstigheid kan zijn, is dat de internetvrouwen wellicht samen diensten of producten kunnen inkopen, want tot kostenbesparingen kan leiden. ‘Krachten bundelen’, noemt Pronk dat.
Pronk en Schifferstein Vidal bekijken de aanvragen voor lidmaatschap persoonlijk en laten vrouwen al dan niet toe tot het netwerk.
Exclusief
De vrouwen vonden elkaar snel tijdens de eerste meeting, afgelopen april. Schifferstein Vidal: ‘Er kwamen zo’n 80 vrouwen op af. Al snel hadden we zo’n 150 leden en nu zitten we op 230 leden.’
Ze zijn er trots op en trekken de vergelijking met VMC een club voor marketingcommunicatievrouwen die zo’n 20 jaar bestaat en 500 leden heeft. 230 leden in een half jaar tijd is dus niet niks.
Of ze ook heel groot willen worden? Dan hoeft niet per se, vinden de oprichters. Pronk: ‘Het lidmaatschap moet wel een beetje exclusief blijven. Het zal niet draaien om ledenaantallen.’
Na de kick-off op 22 april bleven veel vrouwen contact met elkaar houden via de LinkedInGroup en Twitter.
De site van FIP Network moet op termijn een community worden en gaan fungeren als vraagbaak.
Suzanne Pronk: ‘We zijn online vrouwen, we zitten natuurlijk bovenop social media. Twitter is erg belangrijk voor het onderlinge contact.’
Maar het fysieke bijeenkomen, zoals afgelopen dinsdag op Strand Zuid in Amsterdam, zal centraal bij FIP Network blijven staan.
Merk
Pronk en Schifferstein Vidal lopen met plannen rond om het FIP Network uit te bouwen. Ze zijn op dit moment bezig met het schrijven een businessplan.
‘Het heeft nu een duidelijk concept, maar het moet FIP Network moet een merk worden. We denken aan het geven van seminars, informatiesessies en meetings. We zijn nu nog een non-profit organisatie, maar het moet een business worden.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid