Overslaan en naar de inhoud gaan

Financiële crisis raakt bioscopen niet

De bioscopen zijn ongeschonden uit de financiële crisis gekomen. Het bezoekersaantal steeg in 2008 en de Nederlandse filmindustrie had een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie tegen het ANP. In totaal trokken de bioscopen 23,4 miljoen bezoekers, 1,7 procent meer dan het jaar ervoor. De Nederlandse film had een marktaandeel van 17,6 procent, het hoogste van het afgelopen decennium. De omzet steeg met 3,11 procent naar 164,6 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

De cijfers zijn afkomstig van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF), de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten (NVS). Mamma Mia! The Movie trok in 2008 de meeste bezoekers (984.906), maar nummer twee, de James Bond-film Quantum of Solace, bracht het meeste geld in het laatje (6.659.109 euro).

In de filmtop van het afgelopen jaar staan op de negende en tiende plaats respectievelijk de Nederlands-Belgische productie Anubis en het Pad der 7 Zonden (554.605 bezoekers, 3.633.693 omzet) en Oorlogswinter (453.650 bezoekers, 3.341.750 omzet).

Uit de cijfers over 2008 blijkt dat de bioscoopbezoekers vooral in de leeftijdsgroep tot en met 40 jaar vallen. Wolfers: 'Er ligt een uitdaging in het beter bedienen van de 55-plussers.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in