Financiële crisis raakt bioscopen niet
Dat meldt Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie tegen het ANP. In totaal trokken de bioscopen 23,4 miljoen bezoekers, 1,7 procent meer dan het jaar ervoor. De Nederlandse film had een marktaandeel van 17,6 procent, het hoogste van het afgelopen decennium. De omzet steeg met 3,11 procent naar 164,6 miljoen euro.
De cijfers zijn afkomstig van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF), de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten (NVS). Mamma Mia! The Movie trok in 2008 de meeste bezoekers (984.906), maar nummer twee, de James Bond-film Quantum of Solace, bracht het meeste geld in het laatje (6.659.109 euro).
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIn de filmtop van het afgelopen jaar staan op de negende en tiende plaats respectievelijk de Nederlands-Belgische productie Anubis en het Pad der 7 Zonden (554.605 bezoekers, 3.633.693 omzet) en Oorlogswinter (453.650 bezoekers, 3.341.750 omzet).
Uit de cijfers over 2008 blijkt dat de bioscoopbezoekers vooral in de leeftijdsgroep tot en met 40 jaar vallen. Wolfers: 'Er ligt een uitdaging in het beter bedienen van de 55-plussers.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid