Europeanen besteden dit jaar 51 miljard euro aan online kerstinkopen


Het marktonderzoeksbureau neemt zijn rapport 'Europe’s 2007 Christmas: An Online Retail Wonderland' 17 West-Europese landen en 22 retailcategorieën onder de loep en verwerkt daarbij data uit zijn European Consumer Technographics survey en data van het Britse Interactive Media in Retail Group (IMRG).
Forrester verwacht dat in 2007 de Europese online retail met 58 procent zal groeien ten opzichte van het jaar ervoor. 'De groei komt door een stijging van het consumentenvertrouwen, daarnaast raken consumenten steeds meer gewend aan het online medium', zegt Victoria Bracewell Lewis, senior analist bij Forrester Research. '58 procent van de Europese online consumenten zal dit jaar een online aankoop doen.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAndere bevindingen:
- Consumenten in Groot Brittannië, Zweden en Duitsland zitten met hun online shopgedrag ver boven het Europese gemiddelde. Gemiddeld shopt 70 procent van de internetters online in deze drie landen. Italië en Spanje liggen met hun shoppercentages weer ver onder het Europese gemiddelde; in beide landen liggen de percentages rond de 30 procent.
- De grootste online retailmarkt is Groot Brittannië; 27 miljoen online shoppers zullen dit jaar naar verwachting 700 euro per persoon uitgeven aan kerstcadeautjes. Omgerekend is dat 20 miljard euro, en dat is een record. Duitse on-line shoppers komen dit jaar tot 12 miljard euro, Fransen spenderen 6,5 miljard, Italianen komen op 2,1 miljard en Nederlanders zullen naar verwachting 1,9 miljard euro uitgeven.
- De top 3 retailcategorieën voor online kerstinkopen dit jaar: korte vakanties/stedentrips, kleding en consumenten-elektronica. Forrester baseert zijn onderzoek op de online verkopen in oktober tot en met december. 39 procent van alle online aankopen gebeurt echter in de laatste twee maanden van het jaar. Volgens James Roper, CEO van IMRG, werpen de investeringen van online retailers hun vruchten af: ‘Online retailers hebben zeker reden tot juichen dit kerstseizoen. Forrester’s groeivoorspelling is gebaseerd op meerdere factoren, zoals het feit dat het aantal breedbandabonnees fors is toegenomen, maar zeker ook door de toename van het aantal productcategorieën op internet. En dat is dankzij grote investeringen van internetondernemers in channels, het afgelopen jaar.’ Het rapport ‘Europe’s 2007 Christmas: An Online Retail Wonderland’ is verkrijgbaar via deze link: http://www.forrester.com/Research/Document/0,7211, 43819,00.html (vanaf woensdag 24 oktober)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid