Overslaan en naar de inhoud gaan

De schaduwzijde van allianties

Jarenlang hoorden we dagelijks over allianties. Doe niet aan fusies of overnames, maar aan alliantie, was het parool. Maar die hebben ook…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Allianties tussen bedrijven zijn erg in geweest. In de periode 1996-2001 ontstonden er wereldwijd maar liefst 57.000 van dergelijke allianties. Vooral de joint venture-vorm was erg populair. Nu blijkt dat juist hechte allianties een schaduwzijde hebben: na enige tijd worden ze instabiel en vallen uit elkaar. De associatie met een lang huwelijk is evident. De partners hebben goede bedoelingen, maar na een tijdje komt de sleet erop. Ieder gaat steeds meer voor eigen gewin. Faalpercentages liggen tussen de 30 en 50 procent. Hoe dit te voorkomen? Evalueer regelmatig en in alle openheid hoe de alliantie er voor staat. Blijf samen doelen stellen. Houd de gezamenlijke winst voor ogen. Niet alleen in termen van geld, ook qua leren. Een crisis is helemaal niet erg, maak er gebruik van door conflicten uit te spreken en op te lossen.

related partner content for mobile comes here

Bron: MIT Sloan Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in