Consumentenelektronica Philips onder druk


Prijzen daalden tot wel 30 procent, zei financieel directeur Jan Hommen. ‘De consument in de wereld aarzelt. Dit heeft te maken met de hoge olieprijzen en de situatie in Irak’, stelde Hommen in een toelichting op de kwartaalcijfers van Philips.
Vooral in Europa vielen de ontwikkelingen tegen. Hommen meldt ‘dit nog niet eerder gezien’ te hebben. In de Verenigde Staten gaat Philips door de tegenwind zijn doelstelling van winstgevendheid voor consumentenelektronica in 2004 niet halen. Dat onderdeel is er al jaren verlieslijdend.
Hommen verwacht dat het vierde kwartaal voor consumentenelektronica niet veel beter wordt en ook een deel van de eerste drie maanden zal de divisie het nog moeilijk krijgen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe winstcijfers waren wel goed. Netto verdiende Philips 1,17 miljard euro tegen 124 miljoen euro vorig jaar. De omzet steeg met 3 procent tot ruim 7,2 miljard euro. De sterke winststijging was voor een belangrijk deel te danken aan de opbrengsten van de beursgang van twee dochterondernemingen. Een Amerikaanse notering voor Navteq (navigatiesystemen) en een gecombineerde Zuid-Koreaanse en Amerikaanse beursgang voor LG.Philips LCD brachten respectievelijk 672 miljoen en 108 miljoen euro in het laatje (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid