Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument ziet geen onderscheid tussen energiegiganten

De drie energiegiganten Nuon, Essent en Eneco Energie lijken in de ogen van Nederlanders erg op elkaar. Geen van de merken steekt boven het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het gebrek aan onderscheid bemoeilijkt het keuzeproces voor de consument aanzienlijk. Vanaf 1 juli mogen particulieren hun stroom vrij kiezen, maar het wordt moeilijk kiezen als onduidelijk is wat het verschil is.
De merken van de drie grote energieleveranciers zijn vanuit het perspectief van de Nederlander zeer inwisselbaar; het merk Essent heeft bijvoorbeeld voor 91 procent hetzelfde profiel als Eneco Energie. 'Met het liberaliseren van de markt wordt de Nederlander keuzevrijheid geboden. Maar we kunnen concluderen dat er voorlopig weinig te kiezen valt met de drie grootste bedrijven die alledrie op elkaar lijken,' aldus André Soff, Managing Director bij Consult Brand Strategy.
'De afgelopen jaren hebben de energiereuzen zich vanuit hun regionale positie vooral gericht op het servicen van bestaande klanten. Met bijvoorbeeld correcte en duidelijke facturen probeerden de energieaanbie-ders te voldoen aan de verwachtingen van klanten,' aldus Soff. 'Echter, met het vrijgeven van de markt wordt de jacht naar nieuwe klanten geopend. Klanten, die zich afvragen wat het verschil is tussen de aan-bieders en waarvoor ze specifiek voor het merk Nuon, Essent of Eneco Energie moeten kiezen.'
Als er geen verschil is, blijft een eventueel prijsverschil over als reden om te switchen. Vooralsnog blijkt er nog weinig prijsverschil tussen de verschillende aanbieders te bestaan. De situatie kan echter leiden tot een prijzenslag vergelijkbaar met die in de eveneens geliberaliseerde Telecommarkt.
Het wordt nu belangrijk om onderscheid te creëren, zowel voor de consument als voor het bedrijf. Voor energiemerken is het creëren van onderscheid moeilijk. 'Als je naar andere markten kijkt, blijkt het echter niet ondoenlijk. In bijvoorbeeld het Telecomveld zien we dat het in het bijzonder Tele2 en Vodafone wel lukt een onderscheidende positie in te nemen,' aldus Soff.

related partner content for mobile comes here

'Er zijn verschillende oplossingsrichtingen voor Nuon, Essent en Eneco Energie. Eén van de strategieën waaraan bedrijven aan kunnen denken is het kiezen voor een aanbod dat uitsluitend bestaat uit groene energie. Deze positionering, als een soort 'Triodos-bank onder de energiebedrijven', kun je tot onderschei-dende filosofie verheffen waarna je kan denken aan het aanbieden van energiebesparende producten of mi-lieuvriendelijke oplossingen zoals een factuur op gerecycled papier of online. Andere oplossingsrichtingen kunnen zijn de goedkoopste te worden of juist uitstekende en volledige service te leveren tot en met het aanbieden van allerlei apparaten toe. De eerste aanbieder die zich onderscheidt met een relevante belofte kan rekenen op een stroom van nieuwe klanten die gebruik maken van hun vrije keuze.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in