Consument ziet geen onderscheid tussen energiegiganten
Het gebrek aan onderscheid bemoeilijkt het keuzeproces voor de consument aanzienlijk. Vanaf 1 juli mogen particulieren hun stroom vrij kiezen, maar het wordt moeilijk kiezen als onduidelijk is wat het verschil is.
De merken van de drie grote energieleveranciers zijn vanuit het perspectief van de Nederlander zeer inwisselbaar; het merk Essent heeft bijvoorbeeld voor 91 procent hetzelfde profiel als Eneco Energie. 'Met het liberaliseren van de markt wordt de Nederlander keuzevrijheid geboden. Maar we kunnen concluderen dat er voorlopig weinig te kiezen valt met de drie grootste bedrijven die alledrie op elkaar lijken,' aldus André Soff, Managing Director bij Consult Brand Strategy.
'De afgelopen jaren hebben de energiereuzen zich vanuit hun regionale positie vooral gericht op het servicen van bestaande klanten. Met bijvoorbeeld correcte en duidelijke facturen probeerden de energieaanbie-ders te voldoen aan de verwachtingen van klanten,' aldus Soff. 'Echter, met het vrijgeven van de markt wordt de jacht naar nieuwe klanten geopend. Klanten, die zich afvragen wat het verschil is tussen de aan-bieders en waarvoor ze specifiek voor het merk Nuon, Essent of Eneco Energie moeten kiezen.'
Als er geen verschil is, blijft een eventueel prijsverschil over als reden om te switchen. Vooralsnog blijkt er nog weinig prijsverschil tussen de verschillende aanbieders te bestaan. De situatie kan echter leiden tot een prijzenslag vergelijkbaar met die in de eveneens geliberaliseerde Telecommarkt.
Het wordt nu belangrijk om onderscheid te creëren, zowel voor de consument als voor het bedrijf. Voor energiemerken is het creëren van onderscheid moeilijk. 'Als je naar andere markten kijkt, blijkt het echter niet ondoenlijk. In bijvoorbeeld het Telecomveld zien we dat het in het bijzonder Tele2 en Vodafone wel lukt een onderscheidende positie in te nemen,' aldus Soff.
'Er zijn verschillende oplossingsrichtingen voor Nuon, Essent en Eneco Energie. Eén van de strategieën waaraan bedrijven aan kunnen denken is het kiezen voor een aanbod dat uitsluitend bestaat uit groene energie. Deze positionering, als een soort 'Triodos-bank onder de energiebedrijven', kun je tot onderschei-dende filosofie verheffen waarna je kan denken aan het aanbieden van energiebesparende producten of mi-lieuvriendelijke oplossingen zoals een factuur op gerecycled papier of online. Andere oplossingsrichtingen kunnen zijn de goedkoopste te worden of juist uitstekende en volledige service te leveren tot en met het aanbieden van allerlei apparaten toe. De eerste aanbieder die zich onderscheidt met een relevante belofte kan rekenen op een stroom van nieuwe klanten die gebruik maken van hun vrije keuze.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid