Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatiedeskundigen bewonderend over 100 dagen

Volgens diverse mediastrategen heeft het kabinet de oppositie handig buitenspel gezet met het honderddagenplan.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt het Financieele Dagblad. Eerst was er een regeerakkoord met veel vage voornemens, gisteren was er een aanvullend beleidsprogramma waarin het kabinet nog steeds niet het achterste van zijn tong laat zien. Wel krijgt de ploeg van Jan Peter Balkenende steeds de volle aandacht en staat de oppositie ruziënd aan de zijlijn.
Communicatiedeskundigen kijken vol bewondering naar wat ze een pr-stunt noemen. “Hier zijn sturende handen bezig. En dat is verstandig, want hoe proactiever je handelt, hoe beter je verhaal doorkomt en hoe makkelijker je je beleid kunt uitvoeren,” zegt Jacques Monasch, oud-campagneleider van de PvdA. De oppositie is handig in de touwen geslagen, constateert hij. “Als de ene partij het initiatief telkens neemt, en de andere reageert daarop met alleen maar klagen, dan luisteren de mensen niet.”

related partner content for mobile comes here

Spindoctor Kay van de Linde, partner bij bureau HVR en adviseur van onder anderen Rita Verdonk, over de strategie: “Ik moet eerlijk zeggen dat ik het tamelijk briljant vind. Ik kijk alleen naar de resultaten: de oppositie staat al honderd dagen buitenspel,” zegt hij. “Ze krijgen 100% media-aandacht. Het wordt zelfs live uitgezonden. Ze communiceren op hun manier. Dat is een van de kernvoorwaarden van pr, dat jouw boodschap overkomt.”

Hoogleraar politieke theorieën Herman van Gunsteren stelt dat het een 'ontzettend spektakel' geworden is. “Voor Kamer en oppositie is het komkommertijd. Ze hebben de wereld zes maanden stilgezet.”
Dat de oppositie niet aan bod is gekomen is haar eigen schuld, meent de hooglereaar. “Het is een innovatieve manier om het regeerakkoord in de markt te zetten en de oppositie had geen antwoord. Als ik ze had moeten adviseren, zou ik hebben gezegd: we moeten met een alternatief honderddagenplan komen. De oppositie had ook de samenleving moeten opzoeken. Maar ze bleven op het Binnenhof aan de toog hangen, klagen dat het zo niet hoort. Dat is een oude politieke reactie.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in