Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatie en allianties: lessen uit Rotterdam

Wat kun je doen om beter te presteren door verbinding en samenwerking? Richard van der Eijk over communicatie met Rotterdamse daadkracht.
Richard van der Eijk
Richard van der Eijk
Richard van der Eijk
Richard van der Eijk

Nieuwe vraagstukken en ontwikkelingen als de energietransitie en digitalisering vragen om innoverende veranderingen bij bedrijven en binnen sectoren. Alleen kun je het echter niet; door integratie van systemen kunnen organisaties stand alone steeds minder bereiken.

related partner content for mobile comes here

Intern bij organisaties geldt hetzelfde. De afdeling Communicatie kan het niet zelf, en moet steeds meer interne allianties aangaan om uitdagingen zoals op de arbeidsmarkt en ict-gebied het hoofd te bieden. Bovendien zijn het vaak de eigen medewerkers en specialisten die tegenwoordig direct met de buitenwereld communiceren, bijvoorbeeld via sociale media. 

Samenwerking in allianties is cruciaal om de gevraagde innovaties en veranderingen door te kunnen voeren. Richard van der Eijk, director Communications & External Affairs van het Havenbedrijf weet dat als geen ander. Op het congres Hottopics van 13 juni in Utrecht deelt hij zijn ervaringen en lessen.

Innovatie, merkalliantie

De complexiteit en de vele samenwerkingspartners van het Havenbedrijf zorgen voor een flinke uitdaging, stelt Van der Eijk. Extern ziet hij steeds meer allianties ontstaan om antwoord te geven op vragen van nu.

Van der Eijk. ‘Dat gaat om bedrijven die optrekken met andere ondernemingen voor productinnovatie. Deskundigen die samenwerken met andere specialisten om kennis en competenties te vernieuwen. Organisaties die nauw contact houden met stakeholders en kritische volgers om te luisteren en te leren. Ook in communicatie wordt het steeds belangrijker samen te werken.’

Dat gebeurt bij het havenbedrijf niet alleen in Nederland en internationaal, maar ook op lokaal niveau. Van der Eijk: ‘Zo vormen wij met Rotterdamse iconen een merkalliantie waarbij we samenwerken om meer impact te realiseren.’

Mouwen opstropen

Dit gebeurt samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam, Gemeente Rotterdam en Rotterdam Partners, onder de pay-off Make it Happen’. De leus weerspiegelt de Rotterdamse mentaliteit en laat zien waar stad, haven en inwoners voor staan: pionieren, grenzen verleggen, mouwen opstropen. Doel van de merksamenwerking: hoogopgeleiden aantrekken en behouden evenals bedrijven, handel, bezoekers en inwoners.

Richard van der Eijk: ‘We participeren bijvoorbeeld in SmartPort, dat zich richt op kennisontwikkeling voor de toekomst van de haven.’ Een mooi en typerend voorbeeld vindt de communicatie-director het project om CO2-stoom en -warmte uit de haven naar een veel groter gebied te brengen, richting Den Haag en Leiden.

Krachtiger communiceren

Van der Eijk: ‘We leveren al langer CO2 aan de kassen in het Westland waar juist behoefte is aan CO2. Het mes snijdt dan aan twee kanten, want door energie te gaan hergebruiken spelen we een forse rol in het realiseren van het energieakkoord.’

Communicatie is essentieel om dit soort processen tot stand te brengen, om ze te laten slagen. Het zorgt ook voor synergie: ‘We kunnen Rotterdam en de initiatieven krachtiger voor het voetlicht brengen nu we de communicatie samen vormgeven.’

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in