Overslaan en naar de inhoud gaan

Winners en losers in de Nederlandse mobiele telefoniemarkt

De Nederlandse mobiele telefoniemarkt groeide vorig jaar met 15 procent tot 4,6 miljard euro. Mobiele data groeide hard met 51 procent,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Enkele van de belangrijkste conclusies:

related partner content for mobile comes here

- De operator die het snelst groeide in de markt is O2. In omzet is het nog steeds de kleinste partij, maar de onderneming heeft bijna Dutchtone ingehaald, dat vandaag zijn naam in Orange verandert. O2 deed het beter dan de marktgroei in alle segmenten van de markt, inclusief de strategisch belangrijke mobiele data-markt. T-Mobile werd tweede qua groei. Vodafone was de derde partij, die het ook beter deed dan de gemiddelde marktgroei. KPN bleef veruit de grootste partij, maar verloor in alle segmenten van de markt. Vooral in mobiele data is KPN niet zo overheersend als in de rest van de markt. Dutchtone/Orange deed het aardig in de non-voice markt, maar verloor in de totale markt.

-In 2002 groeide de actieve customer base met slechts 1 procent tot 11,6 miljoen. Als men de inactieve consumenten meerekent, dan daalde de mobiele customer base voor het eerst in zijn geschiedenis. T-Mobile en Vodafone wonnen aandeel in de actieve customer base. KPN, O2 en Dutchtone verloren allemaal actieve klanten.

-Postpaid-klanten, goed voor 38 procent van de totale gebruikersgroep, zorgde voor 73 procent van de inkomsten in 2002. Pre-paid-klanten, 62 procent van de customer base, zorgde de resterende 27 procent.

-Het was een goed jaar voor Vodafone: de onderneming boekte voor het eerst een hogere ARPU (gemiddelde inkomsten per gebruiker) dan marktleider KPN. Dutchtone en O2 lieten hun ARPU met meer dan 10 procent groeien, maar bleven daarmee wel onder het marktgemiddelde.

-Als je kijkt naar het aandeel van postpaid-klanten, dan was Vodafone de enige partij die marktaandeel won. Alle anderen verloren in dit stuk van de markt.

-De prepaid customer base kromp met 4 procent tot 7,2 miljoen. T-Mobile was de enige operator die zijn prepaid base zag groeien, terwijl Vodafone, KPN, Dutchtone en O2 verliezen van 4 tot 12 procent boekten.

-De mobiele data-markt groeide in 2002 met 52 procent, en zorgde voor een aandeel van 8,2 procent in de mobiele telefoniemarkt. Ondanks de invoering van i-Mode, verloor KPN marktaandeel in deze markt voor non voice-tikken. KPN haalt hier dan ook niet de positie die het op grond van zijn omvang in spraaktelefonie zou moeten hebben. Alle andere doen het in verhouding tot hun marktpositie in spraaktelefonie wel goed in deze nieuwe groeimarkt.

Het onderzoek is uitgevoerd door Telecom.paper een onafhankelijke onderzoek- en consulting organisatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in