Overslaan en naar de inhoud gaan

Wakker Dier naar RCC om reclame universiteit voor melk

De Stichting Wakker Dier daagt de Wageningen Universiteit voor de Reclame Code Commissie. Volgens de stichting heeft de universiteit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wakker Dier spreekt van misleiding. Volgens de organisatie bestaan er bovendien nauwe banden tussen de Universiteit Wageningen en de zuivelindustrie. Wakker Dier stelt dat ongeveer een kwart van alle inkomsten van universiteiten afkomstig is van commerciële partijen. Universiteiten krijgen daardoor de neiging zich te gedragen als een 'veredeld reclamebureau', zegt de actiegroep. 'Ze willen immers hun financiers niet kwijtraken.'
Een uitspraak van de Reclame Code Commissie moet meer duidelijkheid opleveren over de grenzen van wat de universiteiten zich kunnen permitteren in de communicatie over de gesponsorde studies.
De Universiteit Wageningen heeft in november 2010 een persbericht uitgebracht met als titel 'Melk is goed tegen hart- en vaatziekten'. De ondertitel was 'Joris Driepinter had toch gelijk'. Daarna volgde een artikel in een tijdschrift van de universiteit met de titel 'Joris Driepinter voorkomt hartziekten'.
Volgens Wakker Dier waarschuwen organisaties als de Wereldgezondheidsorganisatie, de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum juist voor de risico's van volle melk op het krijgen van hart- en vaatziekten. Daarbij zou de wetenschapper in het onderzoek dat de bron was van de publicaties, juist niet hebben geconcludeerd dat melkconsumptie helpt tegen de ziekten.
Een woordvoerder van de universiteit noemt de beschuldigingen van Wakker Dier absurd. Het onderzoek was volgens hem solide. In de publicaties hebben de schrijvers gezocht naar een populaire toon om de leesbaarheid te vergroten, zegt hij.

related partner content for mobile comes here

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in