Voor het zingen de kerk uit
Volgens de "Church of the customer" blog is positioneren niet meer dan een marketingfaçade, opgetrokken door de marketeer en niet noodzakelijkerwijs door de klant.
De kracht van "customer evangelism" is volgens de auteurs van het boek "Creating customer evangelists" vele malen groter dan de verzinselen van marketeers.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAls voorbeeld halen ze OwenBloggers.com aan. Studenten aan Vanderbilt University's Owen Graduate School of Management troffen een betere opleiding aan dan dat ze hadden verwacht. Ze vonden dat ze hun school beter konden neerzetten dan de marketeers van de school zelf en begonnen een weblog.
Ik vraag me een aantal dingen af als ik de post van "Church of the customer" lees:
- Is "customer evangelism" niet simpelweg een (extreme) vorm van mond-tot-mondreclame? Waarbij steeds meer mogelijk is door allerlei Web 2.0 toepassingen?
- Is het voorbeeld van Vanderbilt niet gewoon een voorbeeld van slecht positioneren, slecht marketen en slecht managen van verwachtingen?
- Als er niet wordt gepositioneerd en er wordt geen marketing bedreven, hoe weet de klant dan überhaupt dat er iets te evangeliseren valt?
Positioneren is wat mij betreft een keuze die je maakt voor wat en waar je wilt zijn. En vervolgens probeer je met alles wat je als organisatie hebt, daar te komen. Doe je dat goed, dan doen je klanten mee en helpen ze doelen te bereiken.
Klantevangelisten zijn dan het koor in de kerk van het merk en bezingen de "verzinselen" van de marketeers. Implementeer je de positionering niet goed dan zijn je klanten voor het zingen de kerk al uit.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid