Overslaan en naar de inhoud gaan

“Verschraling door frequentieveiling

De veiling van de FM-radiofrequenties vorig jaar heeft de meeste commerciële stations grote financiële schade berokkend en heeft geleid…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van de zakelijke dienstverlener KPMG onder luisteraars, radiostations, adverteerders en mediabureaus dat gisteren is bekendgemaakt. Eerder meldde Adformatie al dat radio de verwachtingen niet waarmaakt. Veel stations werden begin 2004 geconfronteerd met een daling van de netto bestedingen.

related partner content for mobile comes here

De veiling van de radiofrequenties was bedoeld om de schaarse etherfrequenties te reorganiseren. Verder moest de verscheidenheid in de ether gestimuleerd worden. Dat is blijkens het onderzoek niet gelukt. De radiozenders betaalden in totaal ongeveer 340 miljoen euro.

Volgens Geert-Jan van der Snoek van KPMG blijven bijna alle omroepen onder hun verwachtingen. Alleen Radio 538 en Sky Radio draaien goed. ‘Het is dan ook niet uitgesloten dat enkele exploitanten voortijdig de strijd moeten opgeven.'

De omroepen moeten hun investeringen terugverdienen in iets meer dan acht jaar, de maximumlooptijd van de licenties. ‘Met grote marketingbudgetten en de inzet van top-dj's proberen de stations hun marktaandeel te vergroten. Deze strategie is contraproductief en leidt tot een homogeen aanbod. Nu al blijkt dat de luisteraar nauwelijks nog het verschil tussen de stations hoort.'
Het onderzoek geeft aan dat radiostations zich beter kunnen richten op een doelbewuste profilering voor een speciale
doelgroep. Dat ligt volgens Van der Snoek niet voor de hand omdat de stations dan inkomsten mislopen. Hij denkt dat het verstandig is als de publieke omroep de gaten invult die de commerciële omroep laat liggen.

Volgend jaar is er weer een veiling. Dan gaat het om de digitale frequenties. Het onderzoek waarschuwt voor vroegtijdige investeringen hierin. ‘De consument neemt niet gelijk afscheid van de FM-frequentie. Denk maar aan luisteraars in de auto en de kosten die samenhangen met de aanschaf van het nieuwe medium (Telegraaf/ANP/NRC).'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in