“Verschraling door frequentieveiling


Dat blijkt uit een onderzoek van de zakelijke dienstverlener KPMG onder luisteraars, radiostations, adverteerders en mediabureaus dat gisteren is bekendgemaakt. Eerder meldde Adformatie al dat radio de verwachtingen niet waarmaakt. Veel stations werden begin 2004 geconfronteerd met een daling van de netto bestedingen.
De veiling van de radiofrequenties was bedoeld om de schaarse etherfrequenties te reorganiseren. Verder moest de verscheidenheid in de ether gestimuleerd worden. Dat is blijkens het onderzoek niet gelukt. De radiozenders betaalden in totaal ongeveer 340 miljoen euro.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens Geert-Jan van der Snoek van KPMG blijven bijna alle omroepen onder hun verwachtingen. Alleen Radio 538 en Sky Radio draaien goed. ‘Het is dan ook niet uitgesloten dat enkele exploitanten voortijdig de strijd moeten opgeven.'
De omroepen moeten hun investeringen terugverdienen in iets meer dan acht jaar, de maximumlooptijd van de licenties. ‘Met grote marketingbudgetten en de inzet van top-dj's proberen de stations hun marktaandeel te vergroten. Deze strategie is contraproductief en leidt tot een homogeen aanbod. Nu al blijkt dat de luisteraar nauwelijks nog het verschil tussen de stations hoort.'
Het onderzoek geeft aan dat radiostations zich beter kunnen richten op een doelbewuste profilering voor een speciale
doelgroep. Dat ligt volgens Van der Snoek niet voor de hand omdat de stations dan inkomsten mislopen. Hij denkt dat het verstandig is als de publieke omroep de gaten invult die de commerciële omroep laat liggen.
Volgend jaar is er weer een veiling. Dan gaat het om de digitale frequenties. Het onderzoek waarschuwt voor vroegtijdige investeringen hierin. ‘De consument neemt niet gelijk afscheid van de FM-frequentie. Denk maar aan luisteraars in de auto en de kosten die samenhangen met de aanschaf van het nieuwe medium (Telegraaf/ANP/NRC).'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid