Verplichte zelfcensuur marketeers
De Verenigde Staten houden minder van regeltjes dan Europa. Er is meer zelfcensuur. Maar die wordt wel vaak dwingend opgelegd. Zo stuurt de toezichthouder op de handel in de VS, de FTC, nu een rapport naar het parlement dat marketeers moet binden aan zelfcensuur.
Het gaat over marketing onder jongeren van amusement - muziek, films, spellen - met vooral geweld, en eventueel seks en onwelvoeglijk taalgebruik. Dit soort rapporten, waarvan in een persbericht de belangrijkste punten staan, laat zich vaak met plezier lezen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisWat te denken van de (ongeschreven?) regel dat je geen reclame voor genoemde categorieën pret mag plegen bij tv-programma's die meer dan 35 procent kijkers trekken die ouder zijn dan 17 jaar. Het lijkt me nogal aantrekkelijk om daar de hand mee te lichten. En dat gebeurt dus ook op grote schaal.
Marketeers van muziek moeten van de FTC ook vaker het zogenaamde Parental Advisory Label in beeld brengen bij muziekteksten op televisie die over het randje gaan. Dat label heeft een merkwaardige geschiedenis achter de rug met veel discussie.
En zo'n rapport om marketeers te beknotten komt dan net in de maand dat Amerika ontdekt dat er vele radiopresentatoren zoals de nu ontslagen Don Imus met vergaande racistische teksten acteren op kleine radiostations die een groot publiek trekken van vooral rechtse Amerikanen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid