Overslaan en naar de inhoud gaan

Verplichte zelfcensuur marketeers

De Verenigde Staten houden minder van regeltjes dan Europa. Er is meer zelfcensuur. Maar die wordt wel vaak dwingend opgelegd. Zo stuurt de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Verenigde Staten houden minder van regeltjes dan Europa. Er is meer zelfcensuur. Maar die wordt wel vaak dwingend opgelegd. Zo stuurt de toezichthouder op de handel in de VS, de FTC, nu een naar het parlement dat marketeers moet binden aan zelfcensuur.

related partner content for mobile comes here

Het gaat over marketing onder jongeren van amusement - muziek, films, spellen - met vooral geweld, en eventueel seks en onwelvoeglijk taalgebruik. Dit soort rapporten, waarvan in een de belangrijkste punten staan, laat zich vaak met plezier lezen.

Wat te denken van de (ongeschreven?) regel dat je geen reclame voor genoemde categorieën pret mag plegen bij tv-programma's die meer dan 35 procent kijkers trekken die ouder zijn dan 17 jaar. Het lijkt me nogal aantrekkelijk om daar de hand mee te lichten. En dat gebeurt dus ook op grote schaal.

Marketeers van muziek moeten van de FTC ook vaker het zogenaamde in beeld brengen bij muziekteksten op televisie die over het randje gaan. Dat label heeft een merkwaardige geschiedenis achter de rug met veel discussie.

En zo'n rapport om marketeers te beknotten komt dan net in de maand dat Amerika ontdekt dat er vele radiopresentatoren zoals de met vergaande racistische teksten acteren op kleine radiostations die een groot publiek trekken van vooral rechtse Amerikanen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in