Tweedeling bij vrouwentijdschriften
Hoogleraar journalistiek en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam F. van Vree noemt de macht van de commercie een sterk toegenomen trend de afgelopen jaren. ‘Aan de ene kant heb je bladen die een publiek belang dienen en een maatschappelijke functie hebben. Dat is ongeveer 20 procent van het aanbod. De rest heeft een commercieel belang.’
Dat commercieel belang groeit volgens hem de komende jaren. ‘Tijdschriften worden uitgebreide catalogussen en laten vooral zien wat we moeten dragen en hoe we de tafel moeten dekken.'
Saskia Noort, columniste van het tijdschrift Linda en schrijver van thrillers, meent dat tijdschriften lezen meer plaatjes kijken wordt. ‘Ik geloof niet in de communicatie die een tijdschrift met zijn lezer claimt te hebben. Als ik over problemen wil praten of lezen, ga ik wel het internet op.’ Volgens haar creëren vrouwenbladen een droomwereld waarin succes binnen handbereik ligt en het belangrijkste in het leven een mooi gedekte paastafel is. ‘Ziektes mogen wel beschreven worden, mits het maar leuk blijft.’ Een voorbeeld is volgens haar
het onlangs verschenen eenmalige tijdschrift Pink Ribbon, dat over borstkanker gaat.
Tijdschriften hebben, mede door de slechte economische tijden, te kampen met een teruglopend aantal abonnees. De verwachting voor de komende periode is dat ze uit de losse verkoop hun winst moeten halen. ‘De voorpagina wordt nog meer het lokkertje', aldus Van Vree. Tegelijkertijd met het scheppen van een droomwereld en de vercommercialisering van tijdschriften, is er ook een trend gaande dat vrouwen zich willen afzetten tegen de consumptiemaatschappij.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
‘Vrouwen van eind dertig en begin veertig riepen om een tijdschrift dat ergens over gaat’, zei hoofdredacteur Tineke Verhoeven van Esta. Ze erkende dat het lezen van tijdschriften voor veel vrouwen een vorm van ontspanning is, zoals het kijken naar een soap. ‘Maar er is ook zeker een groep die over andere en serieuze onderwerpen wil lezen.’ Verhoeven hekelt het ‘kleffe en clichématige’ in veel vrouwenbladen. ‘Ik word misselijk van een tijdschrift dat claimt dat het mijn vriendin is.'
De panelleden verwachten echter niet dat het tijdschrift gaat verdwijnen. ‘Mensen willen altijd blijven lezen’, aldus Verhoeven. Van Vree waarschuwde wel voor de toenemende macht van de adverteerder. ‘Als er alleen maar wordt geschreven over een product, omdat de adverteerder dat wil, hebben bladen een probleem.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid