Overslaan en naar de inhoud gaan

Toekomst van Konmar ongewis

Laurus neemt zijn drie supermarktformules Super De Boer, Konmar en Edah op de schop om weer tot winstgevendheid te komen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Laurus zat in zwaar weer, maar kwam daar uit. Nu zit Laurus weer in zwaar weer’, zei hij vorige week bij de presentatie van het halfjaarresultaat tegen het ANP.

related partner content for mobile comes here

De belangrijkste veranderingen gaan plaatshebben bij de 43 grote winkels van de Konmar Superstores, die vooral in de Randstad zijn te vinden. Dat is een andere formule dan de Konmar-winkels, waarmee Laurus enkele jaren geleden Nederland wilde veroveren. Die operatie mislukte, waardoor het concern bijna omviel. Zonder de hulp van het Franse supermarktconcern Casino had de onderneming het avontuur waarschijnlijk niet overleefd.
‘We hebben de afgelopen maanden veel gedaan bij de Konmar Superstores’, aldus Bruijniks. ‘We hebben onder meer de prijzen van 5.000 artikelen verlaagd. Maar dat heeft voor het gevoel van de consumenten niet veel veranderd. Er is dus een imagoprobleem dat opgelost moet worden.’

Hoe de 'nieuwe' Konmar eruit moet gaan zien, is onduidelijk. Wel wil Laurus kwijt dat het gaat werken met vaste lage prijzen.
Dat heeft als voordeel dat er minder acties worden gevoerd, waarmee de druk op de organisatie afneemt. Verder moet de keten aantrekkelijker worden. ‘De Konmar Superstores weten nu geen klanten uit buitenwijken aan te trekken. Dat is symptomatisch voor alle winkels’, zei de topman.
Een van de mogelijkheden is dat de naam Konmar verdwijnt, stelde Bruijniks. Verder benadrukte hij dat de keten niet te koop staat. Daarmee reageerde hij op de geruchten die rondzingen in de branche.

Ook Super De Boer wordt onder handen genomen. Super De Boer is een zogenoemde full service supermarkt en opereert in het deel van de markt waar de prijzenslag het hardst toeslaat. Bruijniks: ‘We gaan werken aan de totale uitstraling van de winkels en de huismerken. De prijzen van de formule moeten altijd lager zijn dan die van Albert Heijn. Als Albert Heijn de prijzen verder verlaagt, gaan wij daarin mee.’
Een deel van de 392 Super De Boer-winkels is in handen van zelfstandige ondernemers. Laurus heeft zelf ongeveer tweehonderd filialen in bezit. ‘Daarvan zijn er zestig relatief klein. We gaan kijken of we die kunnen verbouwen tot Edah Lekker & Laag.’

Dan is er nog Edah. Laurus heeft een nieuwe formule ontwikkeld met de naam Edah Lekker & Laag, waar meer nadruk wordt gelegd op huismerken. Inmiddels zijn er zes van dergelijke zaken. ‘We zien een omzetgroei van 35 procent in de winkels die we verbouwd hebben. De prestatie is aanzienlijk beter dan de huidige Edah-trend’, aldus Bruijniks.
Dit jaar wil Laurus veertig tot vijftig winkels van de in totaal 260 zaken ombouwen. Het concern is huiverig alle filialen in een keer aan te pakken wegens het Konmar-debacle van enkele jaren geleden.

Laurus heeft het eerste halfjaar van 2004 een nettoverlies geleden van 15 miljoen euro tegen een winst van 7 miljoen een jaar eerder. De omzet daalde 11,6 procent tot 1,75 miljard euro. Ongeveer 70 procent van de inkomsten komt uit het marktsegment waar de prijzenslag het hardst toeslaat. Het marktaandeel zakte met ruim 2 procentpunten tot 16,8 procent. Volgens Bruijniks heeft Laurus nog genoeg slagkracht om de komende jaren door te gaan. Laurus voorziet voor het hele jaar wel een nettoverlies.

Consumenten kunnen straks nauwelijks acties meer verwachten bij de supermarkten van Konmar Superstores. Het moederbedrijf Laurus schakelt over op vaste lage prijzen. Daarmee hoopt het concern klanten te trekken die nu nog voor de goedkopere supermarkten kiezen.

Albert Heijn lijkt intussen garen te spinnen bij de slag om de gunst van de klant. Bij de presentatie van de resultaten over het eerste halfjaar liet het moederconcern Ahold doorschemeren dat de resultaten bij Albert Heijn zeer bemoedigend waren. Een woordvoerder zei eerder al dat de klanten terugkeren en de acties goed aanslaan.

Voor sommige supermarkten is de prijzenslag een ramp. Ze worden langzaam maar zeker helemaal uitgemergeld doordat er minder op een product wordt verdiend. Om te overleven snijden de meeste bedrijven dan in de kosten. Zo kondigde Laurus in mei al aan 1.300 van de bijna 9.000 banen te schrappen. Vaak is dat niet genoeg. De volgende stap is het sluiten van minder renderende vestigingen. Experts verwachten dat Laurus niet omvalt. Wel bestaat de kans dat het bedrijf een stuk in omvang afneemt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in